Αρχική Blog Σελίδα 521

Πανελλαδική Κινητοποίηση Ετοιμάζουν οι Κτηνοτρόφοι: Τι ζητούν 

0

Οι κτηνοτρόφοι θα πραγματοποιήσουν  πανελλαδική κινητοποίηση εάν η κυβέρνηση δεν ακούσει τα αιτήματά τους, όπως προανήγγειλε σήμερα ο Χρήστος, ο οποίος ασχολείται με τον συγκεκριμένο κλάδο, μιλώντας στο MEGA.

Αρχικά βγαίνουμε για να δει η κυβέρνηση ότι έχουμε ξεσηκωθεί. Εάν σε λίγο καιρό δεν μας ακούσει η κυβέρνηση, τότε θα γίνει πανελλαδική κινητοποίηση» σημείωσε ο κ. Χρήστος και υπενθύμισε πως « ήδη έχει αρχίσει ο ξεσηκωμός των κτηνοτρόφων γιατί η κυβέρνηση δεν δέχεται να μιλήσει μαζί μας. Προχθές είχαμε στο Πολύγυρο της Χαλκιδικής  κινητοποίηση .. την Πέμπτη θα έχουμε στη Λάρισα και τη Δευτέρα στην Κρήτη».

« Το υπουργείο δεν μας δέχτηκε  διαβουλευτεί με τους κτηνοτρόφους.  Ένα πρόβλημα είναι αυτό. Δεύτερο πρόβλημα είναι ότι όλα αυτά τα ζώα είναι υγιή για κατανάλωση και αν είχε δημιουργηθεί ένα πιστοποιημένο σφαγείο, 60.000 αιγοπρόβατα που έχουν σφαγεί αυτήν την στιγμή για πανώλη και για ευλογιά, θα μπορούσαν να είχαν οδηγηθεί κανονικά στην κατανάλωση γιατί δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος και να μην υπήρχαν ούτε αυξήσεις τιμών ούτε ελλείψεις στην αγορά ούτε εισαγόμενα. Πρόκειται για ζωονόσο, όχι για ανθρωπονόσο, δε θα κολλούσαμε με τίποτα, είναι υγιές να το καταναλώσει ο κόσμος» σημείωσε χαρακτηριστικά.

Για τις αποζημιώσεις

Για το θέμα των αποζημιώσεων μίλησε στο MEGA ο κτηνοτρόφος, Χρήστος.

«Η  πόλη μας αποτελείται κυρίως από γουναράδες και γουνεργάτες. Αυτοί από την περίοδο του  κορονοϊού μέχρι σήμερα είναι σε καθεστώς αναστολής  και ακόμη μπαίνουν σε προγράμματα και παίρνουν λεφτά.  Οι αγρότες και οι κτηνοτρόφοι όμως ακόμη δεν έχουν αποζημιωθεί από τον Daniel  που έγινε πέρυσι.  Εμείς εδώ ακόμα αποζημιώνουμε τους γουναράδες και τους γουνεργάτες αλλά ο πρωτογενής τομέας  δεν μπορεί να αποζημιώνεται » τόνισε.

«Το πιο σοβαρό πρόβλημα αυτήν την στιγμή είναι η οικονομική εξαθλίωση του κτηνοτρόφου. Εμείς κάθε 2 ημέρες είμαστε αναγκασμένοι να ψεκάζουμε με φάρμακα αξίας 320 ευρώ.  το οποίο βγάζει 1 τόνο διαλύματος  απολυμαντικό  που το  ψεκάζουμε από τότε που άρχισε η πανώλη και δεν έχουμε σταματήσει γιατί έχει έρθει και η ευλογιά .Έχουμε κλείσει τα ζώα μας μέσα για τα οποία και αυτά πρέπει να πληρώνουμε την τροφή τους  την οποία δεν μας την πληρώνει και κανένας » συμπλήρωσε.

Εν συνεχεία αναφέρθηκε στις αποζημιώσεις που ετοιμάζει να καταβάλλει το υπουργείο Ανάπτυξης για την ευλογιά. «Η αποζημίωση είναι γελοία. Δεν μπορείς να πληρώνεις ένα πρόβατο που κοστίζει 350 ευρώ σήμερα, από 70 έως 250 ευρώ και αυτό μάλιστα μόνο όσοι έχουν χαρτιά καθαροαιμίας.  Και μάλιστα οι περισσότεροι δεν έχουν αυτά τα χαρτιά. Εδώ δεν έχουν αποζημιωθεί ακόμα από τον Daniel που είχαν υποσχεθεί ότι θα μας δώσουν πίσω το ζωικό μας κεφάλαιο τουλάχιστον. Τα κέρδη μας τα χαμένα δεν έχει πει κανείς ποιος θα μας τα δώσει» τόνισε με έμφαση.

Για τα ελληνικά αρνιά και κατσίκια

Από την πλευρά τους, οι έμποροι κρεάτων τονίζουν ότι τα ελληνικά αρνιά και κατσίκια θα επαρκέσουν για μια ακόμη εβδομάδα. «Υπάρχει ένα πρόβλημα αυτήν τη στιγμή στον χώρο του αμνοεριφίου, έχουν σταματήσει οι σφαγές. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχουν σφαγές σε ελληνικά αρνιά και κατσίκια. Ο μηχανισμός μεταξύ εμάς και του εμπόρου δούλεψε αυτήν τη φορά πιο γρήγορα από ό,τι την προηγούμενη που μας έπιασε απροετοίμαστους και προλάβαμε και σφάξαμε και έχουμε αμνοερίφια και για την επόμενη εβδομάδα ελληνικά», λέει στο MEGA ο Αντώνης Βαλτετσιώτης, υπεύθυνος κρεοπωλείου.

«Η τιμή δεν έχει μεταβληθεί, δεν υπάρχει ούτε κάποια αύξηση ούτε κάποια μείωση. Αν συνεχιστεί αυτό και παραταθεί η απαγόρευση της σφαγής δεν ξέρουμε αν θα μπορέσουμε να συνεχίσουμε να προμηθεύουμε τον κόσμο με ντόπια ή θα χρειαστεί να κάνουμε κάποια εισαγωγή».

Κάλιο: Το Κλειδί για την Υγεία και Παραγωγικότητα της Ελιάς

Η ελιά εξαρτάται σημαντικά από την παρουσία καλίου, καθώς συμβάλλει στην ρύθμιση του νερού, της φωτοσύνθεσης και της σύνθεσης πρωτεϊνών. Ειδικά κατά τη διάρκεια της παραγωγικής φάσης, όταν ο πυρήνας του καρπού σκληραίνει, η ανάγκη για αυτόν τον ηλεκτρολύτη είναι κρίσιμη.

Γι’ αυτό είναι απαραίτητο η ελιά να έχει, αυτήν την περίοδο, επαρκή επίπεδα καλίου, καθώς βρίσκεται στη διαδικασία σχηματισμού σακχάρων, πρωτεϊνών και λιπών που είναι απαραίτητα για την ανάπτυξή της, επηρεάζοντας έτσι, άμεσα την παραγωγή.

Μια επαρκής παροχή καλίου βελτιώνει την ποιότητα και το μέγεθος του καρπού και αυξάνει την περιεκτικότητα της ελιάς σε λάδι. Επιπλέον, το κάλιο βοηθά στο άνοιγμα και το κλείσιμο των στομάτων (διαπνοή), που ρυθμίζουν την αντοχή του δέντρου στην έλλειψη νερού, που είναι κοινό κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.

Πηγή: olivenews.gr

Για περισσότερες συμβουλές καλλιέργειας και θρέψης της ελιάς, επισκεφτείτε το e-Agrotis.gr!

Περιπολίες στα λιόφυτα – Ανησυχία για την αύξηση των κλοπών σε ελιές και λάδι

Σκηνές με περιπολίες σε ελληνικούς ελαιώνες και ρεπορτάζ με Έλληνες ελαιοπαραγωγούς που παρακολουθούν έως και δύο φορές την ημέρα τα δένδρα τους προκειμένου να αποτρέψουν επίδοξους ληστές να αρπάξουν τη σοδειά τους, προβάλλονταν το 2023 από το διεθνές πρακτορείο ειδήσεων Reuters, που έδωσε μια διεθνή διάσταση στο νέο πρόβλημα που αντιμετώπιζε η ελληνική ύπαιθρος .

Όπως ανέφερε το ρεπορτάζ του Reuters, ο Παναγιώτης Τσαφάρας, ελαιοπαραγωγός από τα Φιλιατρά της Μεσσηνίας, αναγκάστηκε  να περιπολεί τους ελαιώνες του δύο φορές την ημέρα για να αποτρέψει επίδοξους κλέφτες από τυχόν προσπάθειά τους να κλέψουν τη σοδειά, καθώς οι τιμές αυξάνονται κι ενώ φέτος αναμένεται μια πολύ κακή χρονιά από άποψης συγκομιδής.

Ο κ. Τσαφάρας έχει ήδη βιώσει δύο κλοπές, με τους κλέφτες να του έχουν κλέψει πάνω από έναν τόνο ελιές σε ένα περιστατικό τον περασμένο μήνα.

Remaining Time-0:00

Fullscreen

Mute

Ποια είναι η κατάσταση εφέτος; Σύμφωνα με Μεσσήνιους παραγωγούς, επειδή έχει ξεκινήσει η ελαιοσυγκομιδή, παίρνονται τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας. Δηλαδή; «Πάντα τηρούμε όλες τις προϋποθέσεις ασφαλείας. Εγώ κοιμάμαι μέσα στο ελαιοτριβείο. Δεν τους αφήνεις έτσι 200 τόνους λάδι», σημείωσε μιλώντας στην «Καθημερινή» ο Ηλίας Κωστόπουλος, ιδιοκτήτης ελαιοτριβείου στη Μεσσηνία, παραδεχόμενος πως αυτό το κάνει χρόνια τώρα και όχι εξαιτίας της πρόσφατης κρίσης με την άνοδο της τιμής του ελαιολάδου.

Όπως ανέφερε, το ελαιοτριβείο εδώ και χρόνια διαθέτει κάμερες ασφαλείας και συναγερμούς, ενώ ο ίδιος έχει στον εξωτερικό χώρο τουλάχιστον πέντε σκύλους για φύλαξη. Συμπλήρωσε, μάλιστα, ότι το λάδι είναι ασφαλισμένο, αλλά πάντα προτεραιότητά του είναι να μη χαθεί το προϊόν.

Αντίστοιχη είναι και η εμπειρία της παραγωγού Χριστίνας Στριμπάκου, η οποία μαζί με τον αδελφό της διαθέτει ελαιώνες στα Φιλιατρά και παράγει ελαιόλαδο που πληροί υψηλά κριτήρια και εξάγεται στο σύνολό του. «Δεν έχουμε ανησυχία εξαιτίας των κρουσμάτων κλοπών. Τα ελαιοτριβεία με τα οποία συνεργαζόμαστε διαθέτουν συναγερμούς και κάμερες ασφαλείας. Είναι σαν ιατρεία».

Η κα Στριμπάκου θα ανησυχούσε πολύ περισσότερο, όπως αναφέρει, εάν άφηνε τα τσουβάλια με τις ελιές μέσα στο χωράφι. «Περιτριγυριζόμαστε από 12 εκατομμύρια ελαιόδεντρα. Ποιος να σε προστατέψει;», διερωτήθηκε χαρακτηριστικά. Η ίδια λύνει το πρόβλημα αυτό, καθώς μετά τη συγκομιδή όλες οι ελιές μεταφέρονται απευθείας στο ελαιοτριβείο.

Αύξηση της παραβατικότητας και ελλιπής αστυνόμευση

Με έξυπνες κάμερες και περιπολίες ασφαλίζουν τη φετινή σοδειά οι ελαιοπαραγωγοί. Σε άλλες περιπτώσεις παραγωγοί στη Μεσσηνία έχουν χάσει καρπό από κλοπές στο χωράφι από επιτήδειους που το βράδυ πηγαίνουν και μαζεύουν τον καρπό από τα δέντρα. Υπάρχουν ακόμα παραγωγοί που κοιμούνται στο χωράφι, εφόσον έχουν παραγωγή στα τσουβάλια.

«Παλαιότερα είχαμε τους αγροφύλακες, τώρα έχει χαθεί ο θεσμός αυτός. Την ίδια στιγμή η επαρχία έχει φτωχοποιηθεί, υπάρχει αύξηση της παραβατικότητας και ελλιπής αστυνόμευση», υπογράμμισε η Χριστίνα Στριμπάκου.

Πηγή: lesvosnews.net

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις προκλήσεις στην ελαιοκομία και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις, επισκεφτείτε το e-Agrotis.gr!

Από ξηρασία και υδατικό στρες πλήττονται οι ελαιώνες στην Κρήτη

Αυτοψία σε ελαιώνες της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου, οι οποίοι εχουν πληγεί από την παρατεταμένη ξηρασία, πραγματοποίησαν ο αντιπεριφερειάρχης Αγροτικής Οικονομίας, Σταύρος Τζεδάκης και ο προϊστάμενος του ΕΛΓΑ Κρήτης, Νίκος Δασκαλάκης, συνοδευόμενοι από τον εντεταλμένο σύμβουλο της Περιφέρειας, Πρίαμο Ιερωνυμάκη, τον πρόεδρο Μικρών Συνεταιρισμών της ΕΘΕΑΣ, Μύρωνα Χιλετζάκη και τον προϊστάμενο της Διεύθυνσης Αγροτικής Ανάπτυξης ΠΕΗ, Γιάννη Ζηδιανάκη.

Κατά τη διάρκεια της αυτοψίας διαπιστώθηκε το σοβαρό πρόβλημα λειψυδρίας που πλήττει, κυρίως, την ανατολική Κρήτη και έχει δημιουργήσει έντονο «υδατικό στρες» σε χιλιάδες ελαιόδενδρα, ιδιαίτερα σε περιοχές που δεν αρδεύονται. Όπως αναφέρεται, μάλιστα, σε ανακοίνωση της Περιφέρειας Κρήτης, «το πρωτόγνωρο φαινόμενο εκδηλώνεται στην καλύτερη περίπτωση με συρρίκνωση του ελαιοκάρπου, ενώ όπου υπάρχει έντονη υδατική καταπόνηση παρατηρείται καρπόπτωση και κυρίως εκτεταμένες ξηράνσεις των βλαστικών μερών».

Μαλιστα, επισημαίνεται ότι με αυτά τα δεδομένα, «η φετινή παραγωγή, δυστυχώς, αναμένεται μειωμένη, αρκετές χιλιάδες ελαιόδενδρα θα χρειαστούν αρκετά χρόνια για να επανέλθουν σε πλήρη παραγωγή, ενώ η κατάσταση θα επιδεινώνεται όσο παρατείνεται η ανομβρία στο νησί».

«Μέλημα της Περιφέρειας Κρήτης είναι -σε συνεργασία με την επιστημονική επιτροπή της για τη διαχείριση των εκτεταμένων προβλημάτων που προκλήθηκαν στις καλλιέργειες ελιάς και αμπέλου στην Κρήτη- να τεκμηριωθεί ο φάκελος και να διαμορφωθεί μία πρόταση με βάση την έκταση του προβλήματος ώστε να αναζητηθούν λύσεις για την αποζημίωση από την Πολιτεία και την Ευρωπαϊκή Ένωση», καταλήγει η ανακοίνωση.

Πηγή elaiaskarpos.gr

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις προκλήσεις στην ελαιοκομία και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις, επισκεφτείτε το e-Agrotis.gr!

Ο Παλιότερος Εν Ενεργεία Νερόμυλος στα Πλατανάκια Σερρών: Ένας Ζωντανός Θρύλος

Σύμφωνα με τον τόπο και το όνομα. Μέσα σε ένα μικρό δάσος από πλατάνια ακούγεται μόνο ο ήχος του νερού που πέφτει επάνω σε μια ρόδα.

Στο κάλεσμα του νερού ανταποκρίθηκε ο δημοσιογράφος της ΕΡΤ Βασίλης Αναστασιάδης και έφτασε στα Πλατανάκια Σερρών, στους πρόποδες του Μπέλλες.

Ένας νερόμυλος συνεχίζει να γυρίζει ακούραστα επί 75 χρόνια και να αλέθει τις σοδειές των σιτηρών των παραγωγών της περιοχής, όπως λέει ο Νίκος Χαλκίδης διαχειριστής του νερόμυλου.

Μόλις 70 χλμ από τις Σέρρες η σύγχρονη τεχνολογία ανταγωνίζεται την παλαιότερη στην ιστορία της ανθρωπότητας, από την εποχή της αγροτικής επανάστασης πριν από 10.000, όταν οι άνθρωποι εγκαταστάθηκαν σε έναν τόπο μόνιμα και έγιναν γεωργοί.

Η σύγκριση γέρνει την πλάστιγγα στην σύγχρονη βιομηχανία, αλλά ακόμη και σήμερα οι παραγωγοί πηγαίνουν στον νερόμυλο τα σιτηρά τους, όπως πριν από δεκαετίες, όταν ένας ευφυής πόντιος, ο Παναγιώτης Μωϊσίδης  αποφάσισε ότι θα ήταν χρήσιμος και τον κατασκεύασε μόνος του, σύμφωνα με τον Χρήστο Αβραμίδη. Το νερό μπαίνει στο αυλάκι και με την βαρύτητα δίνει κίνηση στις φτερωτές οι οποίες με ιμάντες γυρίζουν τις μυλόπετρες και αυτές αλέθουν, ενώ παράλληλα δίνουν ηλεκτρική ενέργεια στον μύλο.

Οι δυο ειδικοί λένε πως ο νερόμυλος από τα πρώτα μηχανικά έργα που κατασκευάστηκε μπορεί να αντικαταστάθηκε, αλλά το βιομηχανοποιημένο μηχάνημα γυρίζει με περισσότερες στροφές και είναι διαφορετικό το τελικό προϊόν των αλεύρων. Ο μυλωνάς έχει την δυνατότητα ανεβοκατεβάζοντας την επάνω πέτρα να βγάλει λιγότερο ή περισσότερο χονδρό άλευρο, π.χ. για ψωμί ή τραχανά. Από ένα νησί, πιθανότατα την Μήλο, που ήταν φημισμένη για τις πέτρες μεταφέρθηκαν οι ογκόλιθοι που αλέθουν κάθε είδους σιτηρά. Ήδη, η ζήτηση αυξάνεται και οι δουλειές των παραδοσιακών μυλωνάδων. Ανάλογα με την ποσότητα που αλέθουν οι πέτρες πιάνει δουλειά το γνωστό «μυλοκόπι» το ειδικό σφυρί, που πελεκάει τις μυλόπετρες και τελικά γίνεται τραγούδι.

Πηγή Ertnews.gr

Διαβάστε περισσότερα για την ιστορία και τη σημασία αυτού του ιστορικού νερόμυλου και μείνετε ενημερωμένοι για τα πολιτιστικά νέα στο e-Agrotis.gr!

Είναι Λάθος το Κλείσιμο των Σφαγείων λόγω Ευλογιάς .Λένε οι επιστήμονες

0

Κάθετα αντίθετοι με το κλείσιμο των σφαγείων που αποφάσισε το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης για τον έλεγχο της ευλογιάς των μηρυκαστικών, δηλώνουν δύο καταξιωμένοι καθηγητές Κτηνιατρικής, με επιστολή τους στον υπουργό Κώστα Τσιάρα.

Πιο συγκεκριμένα, οι καθηγητές Κτηνιατρικής Θεσσαλονίκης και Αθήνας, Γιώργος Αρσένος και Θανάσης Γελασάκης αντίστοιχα, προτείνουν την απαγόρευση, τουλάχιστον για ένα εξάμηνο, κάθε μετακίνησης ζώων για αναπαραγωγή, απ’ όπου και εκτιμούν ότι πηγάζει ο υπ’ αριθμόν ένα κίνδυνος για τη μετάδοση των ζωονόσων.

Αναλυτικά η επιστολή έχει ως ακολούθως:

“Αγαπητέ Υπουργέ σας στέλνω ένα νέο μήνυμα σχετικά με την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί (με τις ζωονόσους).  Βρίσκομαι στη Κύπρο και με το Συνάδερφο, Θανάση Γελασάκη (αναπλ. Καθηγητή στο ΓΠΑ) και σας καταθέτουμε μερικές προτάσεις.

Ρεαλιστικά μέτρα για έλεγχο επιζωοτιών στη χώρα.
1.      Απαγόρευση των αγοραπωλησιών και μετακινήσεων ζώων για αναπαραγωγή σε όλη την επικράτεια για το επόμενο εξάμηνο και επανεξέταση του μέτρου στο τέλος του διαστήματος αυτού
2.      Το κλείσιμο των σφαγείων για τα αιγοπρόβατα είναι λάθος μέτρο χωρίς κανένα πρακτικό αποτέλεσμα. Αυτό που χρειάζεται είναι έλεγχος, επιτήρηση και κανονισμός αυστηρής λειτουργίας συγκεκριμένων σφαγείων εντός κάθε περιφέρειας όπου θα γίνεται η σφαγή των ζώων ως εξής. Στο σφαγείο δημιουργείται υποδομή αποτελεσματικής απολύμανσης οχημάτων μεταφοράς ζώων και το σφαγείο νοικιάζει 2, 3, 4 , 5 οχήματα που τηρούν τις προϋποθέσεις μεταφοράς. Τα οχήματα αυτά βρίσκονται εντός του σφαγείου και απολυμαίνονται με την άφιξή τους και πριν την αναχώρησή τους. Σε κάθε όχημα εγκαθίσταται συσκευή γεωεντοπισμού (gps tracker) σε σημείο που σφραγίζει και κλειδώνεται για την αποτύπωση της πορείας του οχήματος σε πραγματικό χρόνο. Το σφαγείο έχει την αποκλειστική ευθύνη για τη μεταφορά ζώων για σφαγή με τα δικά του οχήματα. Για κάθε μετακίνηση υποβάλει στη Κτηνιατρική υπηρεσία της περιφέρειας το δρομολόγιο που θα ακολουθηθεί και η επαλήθευση γίνεται με το ηλεκτρονικό ίχνος του οχήματος. Το όχημα απολυμαίνεται στο σφαγείο πηγαίνει ΠΑΝΤΑ μόνο σε μία εκτροφή – φορτώνει ζώα για σφαγή – επιστρέφει στο σφαγείο και απολυμαίνεται ξανά πριν πάει νέο δρομολόγιο. Όλα τα παραπάνω είναι υπό τον εποπτικό μηχανισμό συγκεκριμένου/ων υπαλλήλων της περιφέρειας που τους ανατίθεται το έργο αυτό. 
3.      Το σύστημα με τον γεωεντοπισμό των οχημάτων εφαρμόζεται ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ σε όλα τα οχήματα τα οποία εμπλέκονται στις κτηνοτροφικές μονάδες (φορτηγά για συλλογή γάλακτος, φορτηγά για ζωοτροφές κτλ.)
4.      Συντήρηση, λειτουργία και αναβάθμιση μονάδων αποτέφρωσης στα σφαγεία που θα επιλεγούν.
5.      Το ΥΠΑΑΤ σε συνεργασία με κάθε περιφέρεια ξεχωριστά δημιουργεί ένα task force με αποκλειστικό σκοπό την δυναμική ενεργητική επιτήρηση στις εκτροφές στη διάρκεια του έτους. Δημιουργείται δηλαδή μια νέα υπηρεσία υπό τη διεύθυνση κτηνιατρικής που αποκλειστικό σκοπό σε επίπεδο περιφέρειας έχει το συνεχή έλεγχος του ζωικού κεφαλαίου των εκτροφών και τη διενέργεια δειγματοληψιών που θα γίνεται με βάση πίνακες που θα καταρτίσουμε (power analysis) για ορθή επιδημιολογική μελέτη πριν ξεσπάσουν τα προβλήματα. Οι ομάδες αυτές θα πρέπει να εξοπλιστούν και να εκπαιδευτούν κατάλληλα και να συνεργάζονται στενά με τα 3 πλέον εργαστήρια αναφοράς που θα πρέπει να λειτουργούν στη χώρα. 

Υπάρχουν και άλλα ειδικότερα μέτρα αλλά αυτή τη στιγμή το επείγον είναι να περιοριστεί το πρόβλημα χωρίς να καταστραφούν και οι μονάδες οικονομικά.    

Με εκτίμηση 
Γεώργιος Αρσένος 
Καθηγητής 
Τμήμα Κτηνιατρικής”

Eπανεκτίμηση της κατάστασης από 1 Νοεμβρίου

Εν τω μεταξύ σε συνέντευξη του στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΣΚΑΙ, ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Κώστας Τσιάρας, δήλωσε ότι οι υπηρεσίες του ΥΠΑΑΤ θα προχωρήσουν σε επανεκτίμηση της κατάστασης για την ευλογιά στα πρόβατα και την εφαρμογή περιοριστικών μέτρων, ύστερα από την πάροδο του δεκαημέρου απαγόρευσης στη μετακίνηση και σφαγή αιγοπροβάτων και οι περιοχές που είναι καθαρές από τη ζωονόσο θα εξαιρούνται.

Όπως χαρακτηριστικά δήλωσε ο υπουργός «Έχει πολύ μεγάλη σημασία με τη συνεργασία όλων των Περιφερειών, των Διεπαγγελματικών Οργανώσεων, της ΕΘΕΑΣ και των ίδιων των κτηνοτρόφων, να τηρήσουμε τα μέτρα αυτές τις 10 ημέρες και να μπορέσουμε σιγά – σιγά να απελευθερώσουμε τις περιοχές που δεν έχουν καταγραφεί κρούσματα»

Η απόφαση για τη 10ήμερη απαγόρευση, που προέκυψε με την ομόφωνη στήριξη όλων των συμμετεχόντων στη χθεσινή τηλεδιάσκεψη, είπε ο κ. Τσιάρας, θα βοηθήσει στον περιορισμό της νόσου, η οποία, όπως εξήγησε, είναι πολύ πιο μεταδοτική από την πανώλη (μεταδίδεται και μέσω των πτηνών), καθώς ο ιός της ευλογιάς είναι DNA και είναι πιο ανθεκτικός από τον RNA ιό της πανώλης, ο οποίος με την εφαρμογή των κανόνων της ΕΕ αντιμετωπίσθηκε με απόλυτη επιτυχία. Και στην περίπτωση της ευλογιάς, επισήμανε, ακολουθούμε τους κανόνες της ΕΕ.

Το πρόβλημα για το ζωικό μας κεφάλαιο», σημείωσε, «είναι ότι τα ζώα αυτήν την περίοδο βρίσκονται σε αναπαραγωγή, άρα υπάρχει γέννα και μεγάλη γαλακτοφορία. Υπάρχει μεγάλο ζήτημα για τους Έλληνες κτηνοτρόφους. Με το ύψος των αποζημιώσεων για την πανώλη, που ισχύει και για την ευλογιά, αποδείξαμε ότι στεκόμαστε δίπλα τους, στο πλευρό τους και κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν για να τους υποστηρίξουμε και να κρατήσουμε το ζωικό μας κεφάλαιο και την παραγωγική δυνατότητα της χώρας μας στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο». Υπενθύμισε μάλιστα ότι το ΥΠΑΑΤ λαμβάνει μέτρα για να στηρίξει και τις εξαγωγές κρέατος στις οποίες η Ελλάδα επεκτείνεται.

Ο ΥπΑΑΤ επανέλαβε ότι η απαγόρευση των δέκα ημερών, δεν πρόκειται να επηρεάσει την αγορά και θύμισε ότι αυτό δεν συνέβη ούτε με την μακρά απαγόρευση της μετακίνησης και σφαγής αιγοπροβάτων στην περίοδο της πανώλης.

Από την άλλη πλευρά, με κοινή τους ανακοίνωση ο βουλευτής Μανόλης Χνάρης και ο τομέας Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής ανέφεραν πως η αιγοπροβατοτροφία έχει υποστεί ανυπολόγιστη ζημιά, ελέω των υποχρεωτικών σφαγών χιλιάδων ζώων και κάνουν λόγο για«τη μεγαλύτερη μεταπολεμική κρίση που απειλεί με εξαφάνιση δεκάδες κτηνοτροφικές μονάδες αιγοπροβάτων»

Αναλυτικά η ανακοίνωση έχει ως εξής:

“Η Ελληνική κτηνοτροφία, τον τελευταίο χρόνο βρίσκεται αντιμέτωπη με τη μεγαλύτερη μεταπολεμική κρίση που απειλεί με εξαφάνιση δεκάδες κτηνοτροφικές μονάδες αιγοπροβάτων. Το σαρωτικό πέρασμα της κακοκαιρίας Daniel στη Θεσσαλία, η  εμφάνιση για πρώτη φορά κρουσμάτων πανώλης μικρών μηρυκαστικών  και η εξάπλωση της ευλογίας αιγοπροβάτων, έχουν προκαλέσει ανυπολόγιστη ζημία στο ζωικό κεφάλαιο της χώρας.

Η αιγοπροβατοτροφία, σημαντικός κλάδος της Ελληνικής κτηνοτροφίας, έχει υποστεί ανυπολόγιστη ζημία με την υποχρεωτική σφαγή χιλιάδων ζώων, τους περιοδικούς περιορισμούς  στη μεταφορά ζώντων και σφαγείων ζώων, στη διακίνηση και εμπορία ζωοτροφών. Το εθνικό μας προϊόν, η φέτα και άλλα ποιοτικά μας προϊόντα, καθώς και οι εξαγωγές ζωικών προϊόντων είναι άμεσα εξαρτώμενες από την πορεία εξέλιξης των ζωονόσων ασθενειών ευλογίας και πανώλης  που προσβάλουν τις αίγες και τα πρόβατα της χώρας μας.

Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας αδυνατεί να εφαρμόσει αποτελεσματικά τα μέτρα αποτροπής που προβλέπει η Ευρωπαϊκή Νομοθεσία για τον περιορισμό εξάπλωσης των ασθενειών οδηγώντας στη σφαγή χιλιάδες αιγοπρόβατα.

Οι κτηνοτρόφοι που τα κοπάδια τους έχουν προσβληθεί από τις ασθένειες είναι κυριολεκτικά σε απόγνωση, ενώ οι υπόλοιποι νιώθουν την ανασφάλεια που προκαλεί η κυβερνητική ανικανότητα  πρόληψης και αντιμετώπισης των  ζωονόσων ασθενειών.

Τέσσερις μήνες μετά την είσοδο της πανώλης στη χώρα, όχι μόνο δεν έχουμε απαλλαγεί από τη νόσο, αλλά σε περιοχές υπό «αυστηρή επιτήρηση» όπως η Κορινθία εισήλθε και η ευλογιά των αιγοπροβάτων από τη Βόρεια Ελλάδα.

Είναι αυτονόητο ότι πέρα από τη λήψη όλων των απαραίτητων μέτρων για τον περιορισμό της εξάπλωσης της νόσου, προτεραιότητα μας θα πρέπει να αποτελεί η άμεση αποζημίωση των πληγέντων κτηνοτρόφων και η αντικατάσταση του ζωικού κεφαλαίου.

Αλήθεια, τι έκανε η Κυβέρνηση για την περίφημη επιδημιολογική διερεύνηση η οποία ακόμα  δεν έχει καταλήξει και όπως φαίνεται δεν θα καταλήξει στην αιτία της εισαγωγής και κυρίως της πρωτοφανούς εξάπλωσης των «εισαγόμενων» ασθενειών των ζώων;

Γιατί η Κυβέρνηση αφού δεν μπορεί με τα υπάρχοντα μέσα και προσωπικό να  προστατεύσει την κτηνοτροφία δεν λαμβάνει αποτελεσματικά μέτρα ώστε να μπορεί με άμεσες διαδικασίες να προσλάβει κτηνιατρικό προσωπικό για να διεξάγει τους ελέγχους και επιτέλους τα όποια μέτρα παίρνει να μην μένουν στα «χαρτιά»;

Για το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής είναι ξεκάθαρο ότι, η ανυπαρξία της αγροτικής πολιτικής της  Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας έχει άμεσο αντίκτυπο και πλήττει ανεπανόρθωτα τον πρωτογενή τομέα, με συνέπεια σε αρκετές περιπτώσεις να καθίσταται ανέφικτη η συνέχιση της παραγωγικής διαδικασίας”.

Πηγή Tyrokomos.gr

Μείνετε ενημερωμένοι για τις τελευταίες εξελίξεις στον αγροτικό τομέα και τις επιπτώσεις της ευλογιάς στο e-Agrotis.gr.

Τι είναι η Ορμόνη Ριζοβολίας ;

Η ορμόνη ριζοβολίας είναι ένας συνδυασμός ουσιών που ενισχύουν την ανάπτυξη ριζικού συστήματος και χρησιμοποιείται σε φυτικά μοσχεύματα για να ριζώσουν. Περιέχει βιοδιεγερτικά συστατικά, τα οποία χρησιμοποιούνται για την υποβοήθηση της ριζοβολίας και την ανάπτυξη υγιούς ριζικού συστήματος. Η ορμόνη ριζοβολίας διατίθεται στο εμπόριο σε διάφορες μορφές όπως σε σκόνη, σε υγρό και σε τζελ.

Τι ουσίες περιέχει η ορμόνη ριζοβολίας; 

H ορμόνη ριζοβολίας περιέχει χημικές ουσίες που διεγείρουν την ανάπτυξη ρίζας στα μοσχεύματα των φυτών. Μία τέτοια ουσία είναι το ινδολοβουτυρικό οξύ που μιμείται την αυξίνη, τη φυσική ορμόνη που διαθέτουν τα φυτά για να ενεργοποιούν τη λειτουργία της ριζοβολίας. Η σύσταση και η περιεκτικότητα κάθε σκευάσματος ορμόνης ριζοβολίας ποικίλει ανάλογα αν προορίζεται για μαλακά ποώδη μοσχεύματα ή για σκληρά ξυλώδη μοσχεύματα.

Που χρησιμοποιείται η ορμόνη ριζοβολίας ; 

Η ορμόνη ριζοβολίας εφαρμόζεται στα περισσότερα είδη φυτών για να διευκολύνουμε την ανάπτυξη ρίζας και να αυξήσουμε το ποσοστό επιτυχίας του πολλαπλασιασμού. Η χρήση της κρίνεται συνήθως πιο σημαντική στον πολλαπλασιασμό με ξυλώδη και ημιξυλώδη μοσχεύματα, καθώς εκεί παρατηρείται μεγαλύτερη δυσκολία για να φτιάξουμε καινούρια φυτά. Ενδεικτικά, η ορμόνη μπορεί να εφαρμοστεί στις περισσότερες κατηγορίες φυτών από την ελιά και την τριανταφυλλιά μέχρι τον ιβίσκο, τη λεβάντα και το κυπαρίσσι.

Πώς εφαρμόζεται η ορμόνη ριζοβολίας στα φυτά; 

  • Η χρήση της ορμόνης ριζοβολίας στον πολλαπλασιασμό φυτών με μοσχεύματα γίνεται ως εξής: 
  • Κόβουμε τα μοσχεύματα μήκους 10-15 εκατοστών από δυνατούς βλαστούς που δεν έχουν άνθη και καρπούς. 
  • Απομακρύνουμε τα φύλλα, από τη βάση των μοσχευμάτων μέχρι τα 2/3 του μήκους διατηρώντας λίγα φύλλα για να να φωτοσυνθέτει το φυτό. 
  • Βρέχουμε σε νερό τη βάση τoυ μοσχεύματος και τη βουτάμε μέσα σε ένα ποτηράκι για να συγκρατήσει μικρή ποσότητα ορμόνης ριζοβολίας. 
  • Γεμίζουμε μία μικρή γλάστρα φυτωρίου με φυτόχωμα ή προσθέτουμε μίγμα με τύρφη και περλίτη σε αναλογία 1:1. 
  • Χρησιμοποιώντας ένα μολύβι, ανοίγουμε μια τρύπα στο χώμα ώστε να μην απομακρυνθεί η ορμόνη ριζοβολίας κατά την φύτευση. 
  • Φυτεύουμε το μόσχευμα στη γλάστρα. 
  • Τοποθετούμε τη γλάστρα με το μόσχευμα σε φωτεινό δροσερό περιβάλλον χωρίς άμεσο ηλιακό φως μέχρι να ριζώσει και να σχηματιστεί το καινούριο φυτό.

Για περισσότερες πληροφορίες και ειδήσεις από τον αγροτικό τομέα, επισκεφθείτε το e-agrotis.gr και μείνετε ενημερωμένοι για όλα τα τελευταία νέα!

Βαμβάκι: Μειωμένες Αποδόσεις και Τιμές κατά 20%

0

Δεν διανύει τις καλύτερες μέρες της η παραγωγή βαμβακιού στην Ελλάδα. Προβλήματα προσβολών από έντομα και έντονη ξηρασία μείωσαν τις αποδόσεις κατά 20% σε σχέση με πέρυσι, ενώ κατά τόπους παρατηρείται και υποβάθμιση της ποιότητας, ειδικά όπου υπήρξαν προσβολές από πράσινο και ρόδινο σκουλήκι.

Το διεθνές περιβάλλον, με την αύξηση της ισοτιμίας του δολαρίου και τα κερδοσκοπικά παιχνίδια των επενδυτών στα χρηματιστήρια εμπορευμάτων δεν έχουν αφήσει την τιμή των συμβολαίων του βαμβακιού να «ανασάνει» φέτος. Έτσι, η τιμή παραγωγού στο χωράφι είναι και αυτή μειωμένη κατά 20% σε σχέση με πέρυσι, όπως και του σύσπορου.

Πάντως, η συγκομιδή συνεχίζεται ομαλά σε όλες τις περιοχές, με την πλειοψηφία (άνω του 90%) των χωραφιών να έχει αλωνιστεί. Εξαίρεση αποτελεί η Θεσσαλία, που η συγκομιδή έχει φτάσει το 60% μέχρι στιγμής.

Στις 23 Οκτωβρίου, η τιμή χωραφιού στα Εκκοκκιστήρια Ουσουλτζόγλου (Γ&Π Εκκοκκιστήρια Βάμβακος ΑΕ) στην Ημαθία ήταν 0,50 ευρώ/κιλό (15% max υγρασία). Όπως εξηγεί στην «ΥΧ» ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Εκκοκκιστών και Εξαγωγέων Βάμβακος, Πρόδρομος Ουσουλτζόγλου, αυτή είναι η λεγόμενη «τιμή βάσης και είναι μειωμένη κατά 20% σε σχέση με πέρυσι, όπως και η παραγωγή είναι μειωμένη κατά 20% το αντίστοιχο διάστημα. Η Βοιωτία σχεδόν τελειώνει τη συγκομιδή, η Ημαθία-Κεντρική Μακεδονία και η Θράκη είναι στο 90%, η Θεσσαλία στο 60%. Φέτος, είχαμε πολλά προβλήματα με τις κλιματολογικές συνθήκες και με τις προσβολές από τα σκουλήκια.

Δεν υπήρξε η κατάλληλη επαγρύπνηση από την πλευρά των παραγωγών, με αποτέλεσμα, για παράδειγμα, στην Ημαθία να έχουμε εκτεταμένη προσβολή από ρόδινο σκουλήκι, κάτι που είχαμε να δούμε εδώ και 20 χρόνια. Η προσβολή αυτή προκαλεί και προβλήματα στην ποιότητα, όχι μόνο στην απόδοση. Έχουμε στίγματα πάνω στις βαμβακοΐνες».

Ήπια, κατά τόπους, προσβολή από ρόδινο σκουλήκι εντοπίστηκε στις καλλιέργειες βαμβακιού του Νομού Σερρών, για πρώτη φορά σε τέτοια ένταση. Σύμφωνα με τον γεωπόνο της Διεύθυνσης Αγροτικής Οικονομίας, Γιάννη Μυλωνόπουλο, «είχαμε και τα προηγούμενα χρόνια περιστασιακά ρόδινο σκουλήκι σε μικρούς πληθυσμούς, άνευ σημασίας, προς το τέλος της καλλιεργητικής περιόδου. Φέτος, είναι πιο έντονο το φαινόμενο, αλλά χωρίς οικονομική σημασία και εμφανίζεται κυρίως στα καρύδια της κορυφής, σε συγκεκριμένες ποικιλίες βαμβακιού. Εμείς το εντοπίσαμε σε χωράφια στη Μαυροθάλασσα Σερρών».

Ποικίλλουν οι στρεμματικές αποδόσεις στη Θράκη

Στο 80% βρίσκεται η συγκομιδή βαμβακιού στον Νότιο Έβρο όπου επικρατούν ευνοϊκές καιρικές συνθήκες. Ο πρόεδρος του Αγροτικού Συλλόγου Αλεξανδρούπολης, Κώστας Αλεξανδρής, εξηγεί πως το βαμβάκι είναι ποιοτικό.

«Η χρονιά είναι μέτρια παραγωγικά. Οι μέσες αποδόσεις στα ποτιστικά χωράφια, που είναι η συντριπτική πλειοψηφία στην περιοχή, κυμαίνονται στα 350 με 400 κιλά το στρέμμα». Τα ξηρικά είναι ελάχιστα και τα περισσότερα δεν αλωνίστηκαν. Σημειώνει πως οι αποδόσεις στην περιοχή των Λουτρών, κοντά στην Αλεξανδρούπολη, διαμορφώνονται στα 300 κιλά το στρέμμα, εξαιτίας των καιρικών συνθηκών. Στην περιοχή των Φερών, όπου δραστηριοποιείται, η υγρασία είναι υψηλότερη και τα αρδευτικά νερά περισσότερα, με συνέπεια υψηλότερες αποδόσεις. Υπάρχουν και μεμονωμένες περιπτώσεις αποδόσεων στα 500 κιλά το στρέμμα. Οι παραγωγοί παραδίδουν, αλλά δεν κλείνουν τιμή, περιμένοντας να ανακάμψει. «Η απογοήτευση είναι διάχυτη, όπως και ο προβληματισμός για την επόμενη μέρα. Τα χρήματα της προκαταβολής δεν καλύπτουν τίποτα», σχολιάζει ο κ. Αλεξανδρής.

Στον Νομό Ροδόπης, η συγκομιδή βαμβακιού ολοκληρώνεται, απομένουν μόνο τα δεύτερα χέρια, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Αγροτικού Συλλόγου Κομοτηνής, Νίκο Μποτρότσο. Ο ίδιος κάνει λόγο για τεράστιο εύρος αποδόσεων ακόμη και στην ίδια περιοχή, εξαιτίας των καιρικών συνθηκών που επικράτησαν στην καλλιεργητική περίοδο.

«Κάποιοι παραγωγοί προχώρησαν στις απαραίτητες προστατευτικές κινήσεις, όπως είναι τα ραντίσματα και τα επαρκή ποτίσματα. Ταυτόχρονα, παρατηρούμε πολύ χαμηλές παραγωγές σε φροντισμένα χωράφια. Συνάδελφοι που πότισαν έξι με επτά φορές ένα χωράφι, έριξαν 50 κιλά λίπασμα και ράντισαν για σκουλήκι μετρούν αποδόσεις 150- 200 κιλά το στρέμμα. Συμπεραίνουμε ότι σε ορισμένες περιπτώσεις οι καταστροφές από το πράσινο σκουλήκι ήταν πολύ μεγάλες, παρά τους ψεκασμούς».

Η περιγραφή του κ. Μποτρότσου δείχνει ότι τα καλλιεργητικά έξοδα ήταν πολύ υψηλά, γιατί δεν έπεσε ούτε μία ποτιστική βροχή, με συνέπεια τα αυξημένα ποτίσματα. Τα περισσότερα προβλήματα καταγράφονται στην περιοχή του Ιάσμου, όπου τα καλά ποτιστικά χωράφια αποδίδουν 100-150 κιλά το στρέμμα, ενώ στο παρελθόν είχαν πάνω από 400. Οι προσβολές από σκουλήκι άγγιξαν όλο τον νομό πλην ελάχιστων εξαιρέσεων που οι παραγωγοί έπιασαν 400-500 κιλά.

Ο ίδιος μας θυμίζει πως ο νομός είναι μοιρασμένος στη μέση σε ποτιστικά και ξηρικά, γι’ αυτό και ο συντελεστής παράδοσης είναι χαμηλός σε σχέση με τη λήψη της Συνδεδεμένης Ενίσχυσης. «Είμαστε καλοί παραγωγοί, αλλά δεν υπάρχουν σοβαρές υποδομές, αρδευτικά έργα και αναδασμοί για να ποτίσουμε σωστά και επαρκώς τα χωράφια μας», λέει.

Πολλά ξηρικά χωράφια δεν θα συγκομιστούν. «Κάποιος που δεν έχει μηχανή χρειάζεται 30 ευρώ το στρέμμα για συγκομιδή, άρα απαιτείται απόδοση πάνω από 60 κιλά, ώστε να πληρώσει τη μηχανή. Με απόδοση 60-70 κιλά δεν συμφέρει». Συμφωνεί, τέλος, με τον κ. Αλεξανδρή ότι αφήνουν ανοιχτή τιμή, γιατί η τιμή βάσης είναι τα 50 λεπτά το κιλό.

Απογοήτευση στον θεσσαλικό κάμπο

Σε μία από τις πιο δύσκολες χρονιές εξελίσσεται το 2024 για τους βαμβακοπαραγωγούς της Θεσσαλίας, καθώς, ενώ βρισκόμαστε στην ολοκλήρωση της συγκομιδής, καταγράφονται μειωμένες παραγωγές και οι προσφερόμενες τιμές των εκκοκκιστών κυμαίνονται σε χαμηλά επίπεδα, σε σημείο να μην καλύπτεται ούτε το κόστος παραγωγής. Σχετικά με τη συγκομιδή, έχουν ήδη μαζευτεί τα πρώτα χέρια και μέχρι τις αρχές της άλλης εβδομάδας θα μαζευτεί και το β΄ χέρι. Οι νομοί Λάρισας και Τρικάλων είναι πρωιμότεροι σε σχέση με τον Ν. Καρδίτσας κατά μία εβδομάδα. Σύμφωνα με τον προϊστάμενο της Διεύθυνσης Αγροτικής Οικονομίας ΠΕ Καρδίτσας, Δημήτριο Κωστή, «η φετινή παραγωγή είναι μειωμένη, αλλά το ποσοστό ποικίλλει από χωράφι σε χωράφι. Υπάρχουν παραγωγοί που σε κάποια χωράφια συγκόμισαν 400 κιλά και σε άλλα –με τις ίδιες καλλιεργητικές φροντίδες και εργασίες– δεν ξεπέρασαν τα 150 κιλά. Αυτό αποδίδεται σε δύο παράγοντες. Ο ένας ήταν η σωστή προετοιμασία του χωραφιού και ο άλλος και σημαντικότερος η σωστή και έγκαιρη αντιμετώπιση των εχθρών της καλλιέργειας, καθώς φέτος, εκτός από πράσινο σκουλήκι, είχαμε και ρόδινο, αλλά και έντομα».

Στα Φάρσαλα, οι βαμβακοπαραγωγοί είναι έντονα προβληματισμένοι. Η ανησυχία τους είναι τόσο μεγάλη που κλιμάκιο της ΔΑΟΚ Λάρισας και του ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ επισκέφθηκε χωριά της επαρχίας, λαμβάνοντας δείγματα φυτών και χώματος για ανάλυση. Στόχος είναι να διαπιστωθούν οι λόγοι πίσω από την κατακόρυφη πτώση της παραγωγής, η οποία προβληματίζει και τους ίδιους τους γεωπόνους, και το πώς αυτή μπορεί να συνδεθεί τόσο με τις υψηλές θερμοκρασίες που επικράτησαν για μεγάλο χρονικό διάστημα, όσο και με τις συνέπειες που ενδεχομένως να άφησαν πίσω τους οι πλημμύρες του Ντάνιελ ή κάτι άλλο.

Ανοιχτή τιμή

Οι περισσότεροι παραγωγοί παραδίδουν τα βαμβάκια στα εκκοκκιστήρια με ανοιχτή τιμή, καθώς η τρέχουσα εμπορική τιμή (γύρω στα 50-52 λεπτά) κρίνεται πολύ χαμηλή. Σε συνδυασμό με τις μειωμένες στρεμματικές αποδόσεις, 200-250 κιλά, ή και λιγότερο, δεν βγαίνουν ούτε τα έξοδα. Γι’ αυτό και κάποιοι δεν μπήκαν καν στον κόπο να ξοδευτούν με τη συγκομιδή, αφού το κόστος για ιδιόκτητο χωράφι ανέρχεται στα 250 ευρώ/στρέμμα.

Πηγή Ypaithros.gr

Διαβάστε περισσότερα για τις εξελίξεις στις αποδόσεις και τιμές του βαμβακιού και μείνετε ενημερωμένοι στο e-Agrotis.gr.

Αρχίζει έως 1,20 ευρώ αλλά κοιτά ψηλότερα το ακτινίδιο

Με τιμές που σε ορισμένες πράξεις φτάνουν μέχρι και το 1,20 ευρώ το κιλό, για την κορυφαία ποιοτική κατηγορία άνοιξε η αυλαία της φετινής εμπορικής σεζόν για το ακτινίδιο, σε ένα σενάριο που επιβεβαιώνει τις θετικές προσδοκίες, που είχαν καλλιεργηθεί το προηγούμενο διάστημα, με τη βοήθεια και του διεθνούς περιβάλλοντος.

Η συλλογή της φετινής παραγωγής, ξεκινώντας στις 15 Οκτωβρίου, είναι πλέον στο «φόρτε» της, σε όλα τα μεγάλα παραγωγικά κέντρα της χώρα κι αποδεικνύεται πως το προϊόν ποιοτικά κινείται σε υψηλά επίπεδα, αν και ποσοτικά, κατά τόπους, καταγράφονται απώλειες στις αποδόσεις.

«Η ποιότητα είναι εξαιρετική. Τα μεγέθη του καρπού είναι πολύ καλά, με ποικιλία στις διάφορες κατηγορίες, όπως επιθυμεί το εμπόριο, ενώ κι η ζήτηση να είναι αυξημένη» τόνισε στο Agronews και την Agrenda ο Ηλίας Γκρίνιας, πρόεδρος του ΠΕΣΚΟ Αγ. Σπυρίδωνα – Κονταριώτισσας.

Ο επικεφαλής της οργάνωσης σημειώνει, ακόμη, ότι η πλειονότητα των παραγωγών, που συνεργάζονται με την οργάνωση, έχει ήδη «δώσει τα χέρια» με αγοραστές, για να διαθέσουν την παραγωγή τους, σε τιμές οι οποίες ξεκινούν από τα 0,90 ευρώ το κιλό και φτάνουν έως και τα 1,20 ευρώ το κιλό, με τις περισσότερες εμπορικές πράξεις, ωστόσο, να είναι στα επίπεδα των 1 και 1,05 ευρώ το κιλό.

«Το εμπορικό άνοιγμα είναι πολύ καλό. Πρώτοι σύραμε το χορό στην εγχώρια αγορά, με μια συμφωνία με ελληνική εμπορική εταιρεία, από την περιοχή της Λάρισας, για 2.000 τόνους και δώσαμε το στίγμα και για το πώς θα κινηθούν και οι υπόλοιποι», επισημαίνει ο κ. Γκρίνιας, ο οποίος δηλώνει ικανοποιημένος από τις τιμές του προϊόντος, όχι όμως και από την παραγωγικότητα των φυτειών.

Όπως εξηγεί, σε πολλά από τα κτήματα στους πρόποδες του Ολύμπου, μεταξύ της Πλάκας Λιτοχώρου μέχρι και τον Άγιο Σπυρίδωνα, περιοχές δηλαδή, που επλήγησαν την άνοιξη από το χαλάζι και την ανεμοθύελλα, οι αποδόσεις περιορίζονται, κατά μέσο όρο, σε 1,5 τόνους το στρέμμα.

«Συνάδελφος μάζεψε πέρυσι 160 τόνους από τα κτήματά του και φέτος με το ζόρι έφτασε στους 120 τόνους, ενώ άλλος παραγωγός από τους 65 τόνους που υπολόγιζε να συγκομίσει, πήρε τελικά 42 τόνους. Με τιμή στο 1 ευρώ το κιλό, αν κάνετε τον υπολογισμό θα δείτε ότι η οικονομική απώλεια είναι τεράστια», υπογραμμίζει ο κ. Γκρίνιας.

Χαμηλότερες από μια κανονική χρονιά είναι οι αποδόσεις και στην περιοχή της Άρτας, με το μέσο όρο να κυμαίνεται στους περίπου 2 με 2,5 τόνους το στρέμμα, όπως μας πληροφορεί ο παραγωγός Άγγελος Ξυλογιάννης, από τον Συνεταιρισμό Ακτινιδιοπαραγωγών Άρτας.

«Ο Άραχθος βρέθηκε στα όριά του και δεν μιλάμε για άλλα μικρότερα ποτάμια και πηγές, που έχουν το ¼ των αποδόσεών τους, καθώς δεν έχει βρέξει εδώ και πολλούς μήνες, με συνέπεια το αρδευτικό νερό να είναι σε ανεπάρκεια. Επιπλέον τα κτήματα με ηλικία 28-30 έτη έχουν πλέον κλείσει τον κύκλο τους και θα πρέπει να αντικατασταθούν, καθώς οι αποδόσεις τους κυμαίνονται μεταξύ 500 και 1.000 κιλών το στρέμμα» υπογραμμίζει ο συνομιλητής μας.

Όσον αφορά στα ποιοτικά χαρακτηριστικά των φρούτων, μας είπε ότι η εικόνα είναι πολύ καλύτερη από πέρυσι και όσοι φρόντισαν τα κτήματά τους, έχουν πάρει καλή παραγωγή σε μεγέθη, όσο και σε ξηρά ουσία, με το εμπόριο να ανταποκρίνεται και να ανταμείβει με καλές τιμές.

«Για τα 100 γραμμάρια το τεμάχιο, την κατηγορία 30 δηλαδή, η οποία αντιπροσωπεύει, μαζί με τις κατηγορίες 27, 25, 23 και 20, περίπου το 50% της παραγωγής στην Άρτα, το προϊόν πληρώνεται από 0,95 έως και 1 ευρώ το κιλό, έναντι 0,80 έως 0,83 ευρώ το κιλό πέρυσι. Είναι καλές οι τιμές για τον παραγωγό, το ζήτημα είναι να δούμε αν θα το δεχθεί και η αγορά», είπε ο κ. Ξυλογιάννης. Ο ίδιος σημείωσε ότι «με τις αυξήσεις που έχουμε στα εργατικά, στην ενέργεια και στα υλικά συσκευασίας, η εξαγωγή θα πρέπει να βγει τουλάχιστον κατά 20 λεπτά το κιλό πιο πάνω από τα περσινά 1,50 ευρώ το κιλό για το συσκευασμένο προϊόν».

Με βάση το 1 ευρώ γίνονται πολλές αγοραπωλησίες ακτινιδίων και στο αγρόκτημα της πεδιάδας του Νέστου, όπως μας αναφέρει ο Στέλιος Μερμελέγκας, πρόεδρος της τοπικής Ομάδας Παραγωγών ακτινιδίου, προσθέτοντας πως σε κάποια κτήματα η παραγωγή είναι μειωμένη έως και 20% λόγω των ζημιών που έγιναν από τις ανεμοθύελλες την άνοιξη.

Για ποιοτικά ακτινίδια με καλή ξηρή ουσία και κανονικά σχήματα και με αποδόσεις που κυμαίνονται από 3 έως 5 τόνους το στρέμμα, ανάλογα με την περιοχή, το χωράφι και την ηλικία της φυτείας, κάνει λόγο από την πλευρά του ο Κλέαρχος Σαραντίδης, γενικός διευθυντής της ΕΑΣ Καβάλας. Ο έμπειρος manager μας είπε πως η οργάνωση υπολογίζει πως θα διαχειριστεί φέτος περί τα 9 εκατ. κιλά ακτινιδίου, έναντι 8,3 εκατ. κιλών πέρυσι, καθώς θα μπει παραγωγή και από νέες φυτείες. Για τη ζήτηση τόνισε πως είναι αυξημένη, ωθώντας και τις τιμές ανοδικά, με αποτέλεσμα οι περισσότερες πράξεις φέτος να γίνονται γύρω από το 1 ευρώ το κιλό. Σύμμαχος στο ελληνικό ακτινίδιο φέτος, υποστηρίζει ο κ. Σαραντίδης είναι και το διεθνές περιβάλλον, αφού η Χιλή έστειλε κακής ποιότητας ακτινίδια, αφήνοντας ανοικτό πεδίο στην αγορά, ενώ και τα ακτινίδια της Νέας Ζηλανδίας, που είναι εκτός ανταγωνισμού, σιγά – σιγά θα αρχίσουν να εξαντλούνται από την ευρωπαϊκή αγορά.

Πηγή Fresher.gr

Για περισσότερες Ειδήσεις και όλα τα Αγροτικά νέα επισκεφθείτε το e-Agrotis.gr

Προκαταβολή Eco Schemes και Βασικής Ενίσχυσης: Πιθανή Καταβολή από τον ΟΠΕΚΕΠΕ στις Αρχές Νοεμβρίου

0

«Παράθυρο» πληρωμής προκαταβολής eco-schemes μαζί με την προκαταβολή του τσεκ το πρώτο 10ήμερο του Νοεμβρίου, αφήνει το e-mail ΟΠΕΚΕΠΕ προς τους Οργανισμούς Πιστοποίησης Βιολογικών για αποστολή των στοιχείων (ΑΦΜ και πιστοποιητικό traces) των παραγωγών έως σήμερα Τετάρτη 23 Οκτωβρίου 2024.

Σενάριο προκαταβολής eco-schemes μαζί με τη βασική μέσα στο πρώτο δεκαήμερο Νοεμβρίου εξετάζει ο ΟΠΕΚΕΠΕ

Η προσπάθεια να πραγματοποιηθεί μαζί με το τσεκ και η πληρωμή προκαταβολής οικοσχημάτων, έχει ξεκινήσει ώστε να αμβλυθούν οι αντιδράσεις των παραγωγών από την περασμένη ελλειπή εκκαθάριση αλλά και το γεγονός πως αυτή θα αργήσει σε σχέση με άλλες χρονιές. Πάντως, να σημειωθεί, πως τα δικαιολογητικά για μία σειρά δράσεων στα eco-schemes δεν έχουν υποβληθεί από τους παραγωγούς ενώ θεωρείται βέβαιο πως η πλατφόρμα για τροποποιήσεις δράσεων θα ανοίξει ξανά, και μένει να φανεί αν το σενάριο αυτό έχει κάποια βάση. Δεν αποκλείεται, η προκαταβολή των οικοσχημάτων να έχει μόνο ορισμένες δράσεις όπως τα Βιολογικά.

Εντύπωση κάνει πάντως πως ο Οργανισμός Πληρωμών δεν έχει τρόπο ο ίδιος να ελέγξει τα πιστοποιητικά στο traces και ζητά από τους Πιστοποιητές να γνωστοποιήσουν τη λίστα με τους παραγωγούς, ώστε να ελέγξει αν κάποια ΑΦΜ έχουν διακόψει τις συμβάσεις τους.

Στο σχετικό e-mail ο ΟΠΕΚΕΠΕ έγραφε:

«Παρακαλούμε όπως μας αποστείλετε, έως την Τετάρτη 23.10.2024 και ώρα 12.00, στο email [email protected], συμπληρωμένο το επισυναπτόμενο αρχείο στο οποίο θα καταγράψετε το ΑΦΜ των πελατών σας (παρακαλούμε πριν την αποστολή για έλεγχο κενών και μήκους του ΑΦΜ να είναι 9 χαρακτήρες) και την ημερομηνία έκδοσης του traces για το 2024».

O ΟΠΕΚΕΠΕ το πρώτο 10ήμερο του Νοεμβρίου θα προχωρήσει σε εκκαθάριση «παλαιότερων» Βιολογικών για αγροτεμάχια και εκτροφές που για κάποιους λόγους δεν πληρώθηκαν (ήταν σε έλεγχο κ.λπ). Ύστερα και έως το τέλος Νοεμβρίου-αρχές Δεκεμβρίου θα πληρώσει προκαταβολές για το έτος δέσμευσης 2024 των Βιολογικών (5η προκήρυξη ΠΑΑ). Αυτός ήταν και ένας λόγος για το αίτημα του Οργανισμού Πληρωμών προς τους Πιστοποιητές.

Ετεροχρονισμένες συμβάσεις

Εν τω μεταξύ, παρά τις καταγγελίες από Οργανισµούς Πιστοποίησης, πως το τελευταίο διάστηµα επιχειρείται η ένταξη επιπλέον υποψηφίων στη νέα πρόσκληση του ΠΑΑ για τα Βιολογικά (Μετατροπή 3ετίας), µε ετεροχρονισµένες καταχωρήσεις πιστοποητικών στην ΗΒΔ (ΗΒ∆), η συγκεκριμένη πρακτική φαίνεται πως εφαρμόζεται χωρίς σταματημό. Πηγή που έχει πολύ καλή γνώση των πραγμάτων, αναφέρει στο Agronews πως μέχρι και μέσα στην εβδομάδα υπήρχαν Φορείς που έκαναν επικοινωνία με συμβουλευτικά γραφεία για να «διαφημίσουν» αυτή τη δυνατότητα, η οποία βέβαια εμπεριέχει ρίσκο. 

Υπενθυμίζεται πως κάποιοι φορείς, φέρονται να καταχωρούν το τελευταίο διάστηµα στην ΗΒ∆ µε καθυστέρηση συµβάσεις που υποστηρίζουν ότι έχουν πραγµατοποιηθεί 16-30 Ιουνίου 2024, εκµεταλλευόµενοι µία τροποποιητική απόφαση (ΦΕΚ 6326/Β’/2021) επί υπουργίας Σπήλιου Λιβανού. Σε αυτήν προβλέπεται απλά ένα µικρό πρόστιµο (το µέγιστο 6.000 ευρώ) σε περίπτωση καταχωρήσεων/επικαιροποίησης των στοιχείων της ΗΒ∆ πέραν των προβλεπόµενων προθεσµιών.

Πηγή Agronews.gr

Για περισσότερα νέα σχετικά με τις επιδοτήσεις και τις πληρωμές στον αγροτικό τομέα, επισκεφθείτε το e-Agrotis.gr.