Η πιθανότητα επαναφοράς του 13ου μισθού στο Δημόσιο βρίσκεται στο επίκεντρο συζητήσεων και διαπραγματεύσεων της κυβέρνησης με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς. Αν και η πρόταση είναι δημοφιλής, η εφαρμογή της απαιτεί προσεκτικούς χειρισμούς και συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
Τα δύο σενάρια για την επαναφορά
Η υλοποίηση του μέτρου προϋποθέτει είτε:
- Δραστική ανακατανομή των ήδη εγκεκριμένων δαπανών, είτε
- Αύξηση των κρατικών εσόδων μέσω νέων πηγών ή ενίσχυσης της φορολογικής απόδοσης.
Το κόστος για την πλήρη επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού ανέρχεται περίπου στα 3 δισ. ευρώ, ποσό που υπερβαίνει τον προβλεπόμενο ρυθμό αύξησης των δημοσιονομικών δαπανών.
Ο ρόλος της ρήτρας διαφυγής για αμυντικές δαπάνες
Κρίσιμο σημείο είναι η ενεργοποίηση της ρήτρας διαφυγής για τις αμυντικές δαπάνες από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που θα ανακοινωθεί μέχρι τις 19 Μαρτίου. Αν επιτραπεί η εξαίρεση δαπανών στο επίπεδο του 2% του ΑΕΠ, η Ελλάδα μπορεί να αποκτήσει πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο έως και 2,45 δισ. ευρώ. Διαφορετικά, αν η εξαίρεση αφορά μόνο τις αυξήσεις του 2025 έναντι του 2024, το δημοσιονομικό περιθώριο περιορίζεται στα 860 εκατ. ευρώ.
Προϋποθέσεις και ισοδύναμα μέτρα
Σε κάθε περίπτωση, απαιτείται τροποποίηση του ήδη υποβληθέντος Μεσοπρόθεσμου Δημοσιονομικού Σχεδίου (2025-2028), που συνεπάγεται την αναζήτηση ισοδύναμων δημοσιονομικών μέτρων από την ελληνική κυβέρνηση.
Πρόκληση και για τη φορολογική πολιτική
Αντίστοιχες προκλήσεις αντιμετωπίζει και η φορολογική πολιτική, καθώς το Μεσοπρόθεσμο Σχέδιο δεν περιλαμβάνει μέτρα όπως:
- Μείωση του φορολογικού συντελεστή για εισοδήματα 10.001 – 20.000 ευρώ.
- Αύξηση του αφορολόγητου ορίου.
- Μείωση του ανώτατου φορολογικού συντελεστή 44%.
Η επαναφορά του 13ου μισθού, αν και επιθυμητή πολιτικά και κοινωνικά, απαιτεί σοβαρές διαπραγματεύσεις και συγκεκριμένες δημοσιονομικές προσαρμογές, γεγονός που αναμένεται να φέρει σκληρές διαβουλεύσεις με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς.
Για όλες τις νεότερες εξελίξεις, παρακολουθήστε το e-agrotis.gr!
Με πληροφορίες dnews.gr