Αρχική Blog Σελίδα 483

Τα πικρά χόρτα της Ικαρίας είναι το μυστικό της μακροζωίας; | Ευρήματα επιστημονικής μελέτης

0

Η Ικαρία περιλαμβάνεται στις πέντε περιοχές παγκοσμίως  όπου οι άνθρωποι ζουν περισσότερο, είναι πιο υγιείς και έχουν καλύτερη ποιότητα ζωής. Αυτές οι περιοχές ονομάζονται οι «Μπλε Ζώνες της μακροζωίας» (ΒΖ). Η σύγκριση των διατροφικών μοντέλων και των πέντε BZs είναι αρκετά δύσκολη για διάφορους λόγους, συμπεριλαμβανομένων των εθνικών και πολιτισμικών χαρακτηριστικών και του τρόπου ζωής.  

Πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Nutrients στην οποία συμμετείχαν ο ΕΛΓΟ – Δήμητρα καθώς και Πανεπιστήμια της Ιταλίας, της Τσεχίας, της Γεωργίας, του Ιράκ, της Εσθονίας και του Πακιστάν είχε στόχο να αναλύσει τα πικρά άγρια χόρτα Ικαρίας και πόσο συμβάλουν στην καλή υγεία των κατοίκων του νησιού η διατροφική κληρονομιά των οποίων, έχει γίνει ολοένα και πιο δημοφιλής την τελευταία δεκαετία.

Η μελέτη  πραγματοποιήθηκε σε 11 χωριά της κεντρικής Ικαρίας μεταξύ των οποίων Εύδηλος, Γιαλισκάρι, Άγιος Πολύκαρπος, Καραβόσταμο, Κάμπος, Ράχες, Καστανιές, Κεραμέ, και Κοσίκια.

Μέσα από 31 συνεντεύξεις, καταγράφηκαν συνολικά 56 άγρια ​​πράσινα φυτά μαζί με τις μαγειρικές τους χρήσεις, τις γλωσσικές ετικέτες και τις τοπικές γεύσεις τους. Μερικά από αυτά είναι Μολόχα, Καυκαλίθρες, Τσουκνίδες, βλήτα, Κρίταμο, Σταμναγκάθι, Ραδίκια, οβριές, Μάραθο, Κολιτσίδα, Λουμπίνα, Γλιστρίδα, Βρούβες, Αγριασίκια, σκόλιμπρος και  Στριφούλια. Τα περισσότερα από τα χόρτα που συγκεντρώθηκαν περιγράφηκαν ως πικρά.

Πολλές από τις βασικές τροφές της Μεσογειακής διατροφής χαρακτηρίζονται από πικρία ή είναι πικάντικα, ή και τα δύο, και μελέτες σε μοριακό επίπεδο έχουν αποδείξει μια σύνδεση μεταξύ των ενώσεων με αυτές τις αισθητηριακές ιδιότητες και ορισμένων από τις ευεργετικές επιδράσεις τους στην υγεία. Το ελαιόλαδο, για παράδειγμα, περιέχει αρκετές φαινολικές ενώσεις υπεύθυνες όχι μόνο για την πικρία και την πικάντικη γεύση του, αλλά και για πολλές θετικές επιδράσεις στην υγεία. Η ελαιοκανθάλη, μια από τις πιο αντιπροσωπευτικές βιοφαινόλες του ελαιολάδου, η οποία είναι πικρή και προκαλεί μια περίεργη πικάντικη αίσθηση σχεδόν αποκλειστικά στο λαιμό, έχει αποδειχθεί ότι έχει αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες.

Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα (μεταξύ άλλων) πως η διατροφική κληρονομιά της κεντρικής Ικαρίας με βάση τα άγρια ​​χόρτα περιλαμβάνει πενήντα έξι βοτανικά είδη, από τα οποία εντοπίστηκαν πενήντα πέντε. Οι συμμετέχοντες στη μελέτη Ικαριώτες από 40 έως 84 ετών έδειξαν μία προτίμηση κυρίως στα πικρά/πικάντικα άγρια ​​χόρτα, και στη μελέτη αναφέρεται το αποτέλεσμα ως «το πικρό είναι καλύτερο». Η πικρή γεύση φαίνεται ότι έπαιξε έναν επιπλέον κρίσιμο ρόλο στη διαμόρφωση της γνώσης των άγριων χόρτων. Μερικά από τα καταγεγραμμένα χόρτα ήταν διαθέσιμα σε τοπικές αγορές αγροτών της Ικαρίας και στις τοποθεσίες μελέτης και βρίσκονται στο μενού σχεδόν κάθε ταβέρνας, όπου το καλοκαίρι πολλοί τουρίστες απολαμβάνουν σπιτικά ελληνικά πιάτα Μεσογειακής Διατροφής.

Διαβάστε ολόκληρη τη μελέτη ΕΔΩ

Τα περισσότερα από τα καταγεγραμμένα είδη καταναλώνονταν συχνά την άνοιξη, είτε βρασμένα και καρυκευμένα με ελαιόλαδο και λεμόνι είτε ως γέμιση σε αλμυρές πίτες. Αν και οι περισσότεροι από τους συμμετέχοντες στη μελέτη συμφώνησαν ότι οι νέοι δεν γνωρίζουν πολλά για τα χόρτα, οι ερευνητές παρατήρησαν νεαρούς Ικαριώτες αγρότες να προσπαθουν να θέσουν ξανά στο επίκεντρο τη βιώσιμη τοπική διατροφή, τη βιολογική γεωργία και τα άγρια χόρτα. Αυτό μπορεί επίσης να οφείλεται στο κοινωνικο-πολιτιστικό πλαίσιο της Ικαρίας, η οποία, από ένα από τα φτωχότερα νησιά της Ελλάδας μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, έχει μετατραπεί όλο και περισσότερο, τις τελευταίες δύο δεκαετίες, σε σημαντικό κόμβο για πολλούς νέους στην Ελλάδα και νότια Ευρώπη, που θέλουν να επανασυνδεθούν με τη φύση μέσω κοινωνικών έργων και να απορρίψουν τον μαζικό τουρισμό και τον καπιταλιστικό καταναλωτισμό. Η κοινωνικότητα και τα έθιμα διανομής του φαγητού που συνδέονται με τα Πανηγύρια  δημιουργούν την εμβληματική ικαριακή διαγενεακή ευθυμία. Η ικαριώτικη κοινωνική ευημερία που αποκτάται μέσω αυτής της βαθιάς κουλτούρας της συντροφικότητας είναι πιθανώς επίσης ένας από τους παράγοντες που καθιστούν την Ικαριακή διατροφή τόσο πολύτιμη, όπως συζητείται σε άλλα έργα και μια πολύτιμη κληρονομιά για την ίδια. Επίσης όπως τονίζεται στη μελέτη, στην ικαριώτικη κοινωνία οι προσωπικές σχέσεις έχουν γενικά μεγάλη αξία. Σύμφωνα με τον Zouras, μια 89χρονη γυναίκα περιέγραψε τη σχέση της με τους γείτονες με αυτόν τον τρόπο:

«Λένε εδώ «ο γείτονάς σου είναι ο αδερφός σου», αλλά μερικές φορές ο γείτονάς σου είναι πιο σημαντικός γιατί υπάρχει κάποιος να απευθυνθείς σε περίπτωση ανάγκης …».

Η τρέχουσα έρευνα μπορεί να παρέχει μια βάση που θα μπορούσε να συμβάλει στην καλύτερη κατανόηση των δεσμών μεταξύ του τμήματος των άγριων φυτών της Μεσογειακής διατροφής, της αντίληψης γεύσης και της υγείας στη Μεσόγειο.  Συνιστάται ανεπιφύλακτα μελλοντικές μελέτες διατροφής να αφορούν ιδιότητες που προάγουν την υγεία που σχετίζονται με την κατανάλωση άγριων πράσινων φυτών. Τελικά, η ενθάρρυνση περισσότερων ερευνών και αποδείξεων ότι το «πικρό είναι καλύτερο», τόσο σε πολιτιστικό όσο και σε μοριακό επίπεδο, θα μπορούσε να εμπνεύσει και να ενισχύσει προγράμματα που στοχεύουν στην προώθηση της ευαισθητοποίησης του κοινού σχετικά με τη σημασία της κληρονομιάς των πικρών τροφίμων για τη βελτίωση της υγείας και της ευημερίας.

Πηγή – cibum.gr

Για περισσότερες Ειδήσεις και όλα τα Αγροτικά Νέα επισκεφθείτε το e-Agrotis.gr

Το Νερό και η Φωτεινότητα επηρεάζουν την ποιότητα του Ελαιόλαδου : Νέα Μελέτη

Η υδάτινη κατάσταση στο έδαφος επηρεάζει κυρίως το μέγεθος του καρπού, τον δείκτη ωρίμανσης και τη συγκέντρωση φαινολικών ενώσεων στο ελαιόλαδο, ενώ η έκθεση στο φως τροποποιεί και την όξινη σύσταση του ελαιολάδου. 

Αυτό προκύπτει από μια μελέτη που διεξήχθη από πανεπιστημιακούς ερευνητές από την Περούτζια και την Πίζα, οι οποίοι εξέτασαν τη διαθεσιμότητα φωτός και νερού για φωτοσύνθεση και διαπνοή. 

Προκειμένου να αξιολογηθεί η επίδραση της υδάτινης κατάστασης του δέντρου και του επιπέδου αναχαίτισης της ηλιακής ακτινοβολίας στα χαρακτηριστικά του καρπού και στην ποιότητα του ελαιολάδου, διεξήχθη μια διετή δοκιμή σε έναν εντατικό ελαιώνα ποικιλίας Frantoio στην επαρχία του Λιβόρνο. 

Η διαχείριση της άρδευσης έγινε χρησιμοποιώντας ένα σύστημα υποάρδευσης που χορηγούσε 100% (πλήρη άρδευση), 46 – 48% (έλλειμμα άρδευσης) ή 2 – 6% (έκτακτη άρδευση) της συνολικής ανάγκης σε νερό του δέντρου, υπολογιζόμενη ως αποτελεσματική εξατμισοδιαπνοή, για περίπου 14 εβδομάδες κατά τη θερινή περίοδο.

Κατά τη συγκομιδή, οι καρποί ελήφθησαν από τρεις διαφορετικές περιοχές του θόλου που χαρακτηρίζονται από διαφορετικό επίπεδο αναχαίτισης της ηλιακής ακτινοβολίας, εκφραζόμενο ως ποσοστό του φωτός που αναχαιτίζεται πάνω από το θόλο: 

Υψηλό (61 – 67%)

Χαμηλό – Νότος (38 – 46%) και 

Κάτω – Βορράς (27 – 33%) 

Οι καρποί με το υψηλότερο φρέσκο ​​βάρος (2,63 gr) συλλέχθηκαν στην άνω περιοχή του θόλου (Top) πλήρως αρδευόμενων ελαιόδεντρων, ενώ το χαμηλότερο φρέσκο ​​βάρος (1,63 gr) μετρήθηκε στους καρπούς που συλλέχθηκαν από το Lower – Βόρεια περιοχή των δέντρων που υπόκεινται σε επείγουσα άρδευση μόνο.

Γενικά, στο ίδιο καθεστώς άρδευσης, οι καρποί που εκτέθηκαν περισσότερο στο ηλιακό φως παρουσίασαν υψηλότερο δείκτη ωρίμανσης και περιεκτικότητα σε λάδι σε σύγκριση με τους καρπούς που συγκομίστηκαν στην περιοχή Κάτω-Βορρά. 

Οι ενδιάμεσες τιμές μετρήθηκαν σε καρπούς που βρίσκονται στην περιοχή Κάτω-Νότου. Η συγκέντρωση του ελαϊκού οξέος στο ελαιόλαδο μειώθηκε καθώς αυξήθηκε το επίπεδο αναχαίτισης του φωτός, ενώ το λινολεϊκό οξύ (CLA) παρουσίασε αντίθετη συσχέτιση .

Μια θετική συσχέτιση μεταξύ του 3,4-DHPEA-EDA ( πολυφαινολικές ενώσεις), της συνολικής περιεκτικότητας σε πολυφαινόλες στο λάδι και της ποσότητας φωτός που αναχαιτίζεται από τους καρπούς βρέθηκε σε όλα τα καθεστώτα άρδευσης. 

Οι ίδιες φαινολικές ενώσεις έδειξαν αντίστροφη συσχέτιση με την υδατική κατάσταση του δέντρου, φτάνοντας τις χαμηλότερες τιμές στα έλαια που λαμβάνονται από πλήρως αρδευόμενα ελαιόδεντρα. 

Συμπερασματικά, τα αποτελέσματα που προέκυψαν σε αυτή τη μελέτη δείχνουν ότι τόσο το επίπεδο αναχαίτισης φωτός από τον καρπό όσο και η διαθεσιμότητα νερού στο έδαφος επηρεάζουν την ποιότητα του παραγόμενου ελαιολάδου.

Για περισσότερες πληροφορίες και ενημερώσεις σχετικά με την ποιότητα των προϊόντων σας και τη γεωργία, επισκεφθείτε το e-agrotis.gr! Ανακαλύψτε τους παράγοντες που επηρεάζουν την παραγωγή και μάθετε πώς να βελτιώσετε τις καλλιέργειές σας.

Ήρθε το τέλος του Ελληνικό Αμπελώνα

0

Θα αποτελειώσει τον ελληνικό αμπελώνα η επιδοτούμενη εκρίζωση της ΕΕ

«Η εγκατάλειψη του ελληνικού αμπελώνα συνεχίζεται, η επιδοτούμενη εκρίζωση της ΕΕ θα τον αποτελειώσει» αυτή είναι η απάντηση στις συστάσεις της Ομάδας Υψηλού Επιπέδου, των εκπροσώπων των οινοποιητικών συνεταιρισμών, που συμμετείχαν στην Πανελλήνια Σύσκεψη που διοργάνωσε η ΚΕΟΣΟΕ στις 29 Νοεμβρίου 2024, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την σχετική ανακοίνωση της ΚΕΟΣΟΕ, επί της πρότασης της Ομάδας Υψηλού Επιπέδου (Ο.Υ.Ε) για τον περιορισμό του δυναμικού παραγωγής μέσω μόνιμων εκριζώσεων στα επίπεδα της συνεχιζόμενης μειούμενης ζήτησης οίνων, οι οινοποιητικοί συνεταιρισμοί αντικρούουν το σκεπτικό καθώς τα προβλήματα που επικαλείται η Ο.Υ.Ε αφορούν κατά βάση προβλήματα των βορείων χωρών της ΕΕ, ενώ η Ελλάδα δεν παρουσιάζει προβλήματα υπερπροσφοράς οίνων και συνεπώς το προτεινόμενο καθεστώς των εκριζώσεων, δεν την αφορά πλην ίσως των περιπτώσεων των υπερήλικων αμπελουργών χωρίς διαδοχή.

Επίσηςστην ανακοίνωση τονίζεται ότι οι συστάσεις της Ο.Υ.Ε, ουδόλως ασχολούνται με τον συρρικνούμενο πρωτογενή τομέα και την μείωση των εκτάσεων αμπελοκαλλιέργειας (την οποία και διαπιστώνει), που είναι αποτέλεσμα της εκρηκτικής αύξησης του κόστους καλλιέργειας.

Τη στιγμή που στην ΕΕ συζητούνται οι επιδοτούμενες εκριζώσεις, στην Ελλάδα παρατηρείται, ένα περισσότερο επικίνδυνο φαινόμενο, αυτό της εγκατάλειψης της καλλιέργειας, πραγματικότητα που δεν απασχολεί τους πολιτικούς ιθύνοντες, παρ’ ότι η ΚΕΟΣΟΕ το έχει αναδείξει ως το μεγαλύτερο πρόβλημα του τομέα, πρόβλημα το οποίο απασχόλησε έντονα το πρόσφατο συνέδριο για την αμπελουργία στα Ιωάννινα.

Στη βάση αυτή δεν είναι άμοιρα και τα χαρακτηριστικά των ελληνικών αμπελουργικών εκμεταλλεύσεων με μέσο μέγεθος τα 4 στρέμματα, έκταση που δεν διασφαλίζει καμία προϋπόθεση βιωσιμότητας.

«Η αξιοπρέπεια των αμπελουργών δεν διασφαλίζεται με τις εκριζώσεις, αλλά από την εν δυνάμει υποστήριξη των απρόσκοπτων μεταβιβάσεων με οικονομικά κίνητρα. Η κλιματική κρίση επιδεινώνεται με την εκρίζωση εκτάσεων αμπελοκαλλιέργειας, που είναι φιλική στο περιβάλλον, ενώ παράλληλα ο κρατικός μηχανισμός έχει καθυστερήσει δραματικά για την αντιμετώπιση του μείζονος προβλήματος της λειψυδρίας», σημειώνουν.

Ταυτόχρονα, όπως επισημαίνουν οι οινοποιητικοί συνεταιρισμοί, η αναντιστοιχία των εκτάσεων του Αμπελουργικού Μητρώου με το ΟΣΔΕ και τις ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΣΗΓΚΟΜΙΔΗΣ αποτελεί ωρολογιακή βόμβα στα θεμέλια του τομέα.

Επίσης, κύριο πρόβλημα παγκόσμιο, ευρωπαϊκό, αλλά κυρίως ελληνικό, με το οποίο δεν ασχολείται κανείς, χαρακτηρίζεται αυτό των αιτίων της δραματικής μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών, που δεν επαρκεί παρά μόνο για την κάλυψη των αναγκαίων δαπανών του το πρώτο εικοσαήμερο του μήνα, που εξ’ αντικειμένου περιορίζει την κατανάλωση του οίνου.

Ως εκ τούτου, οι νέοι ως κύριος μοχλός της κατανάλωσης οίνου σήμερα και μελλοντικά, δεν είναι και δεν θα είναι σε θέση να αναπληρώσουν την απώλεια της κατανάλωσης.

«Η ζητούμενη αύξηση της κατανάλωσης οίνων, σχετίζεται άμεσα με τις τιμολογιακές πρακτικές των σημείων εστίασης τα οποία τιμολογούν τους τελικούς καταναλωτές οίνων έως και 15 φορές παραπάνω, σε σχέση με το κόστος αγοράς των οίνων, απομακρύνοντάς τους υπέρ άλλων αλκοολούχων ποτών», επισημαίνεται, υπογραμμίζοντας το γεγονός ότι «η βιωσιμότητα των οινοποιείων, λόγω του απεχθούς τραπεζικού δανεισμού, της αστάθειας που προκαλεί η κλιματική αλλαγή και των στρεβλώσεων στην αγορά οίνου, βρίσκεται σε οριακό σημείο».

Οι οινοποιητικοί συνεταιρισμοί και η ΚΕΟΣΟΕ, θεωρούν ότι ο κλάδος έχει ξεπεραστεί από τα γεγονότα και καλούν το ΥΠΑΑΤ, να αντιμετωπίσουν από κοινού την έκρυθμη κατάσταση που έχει δημιουργηθεί. Για τον λόγο αυτό απαιτείται να συσταθεί αντίστοιχη Ομάδα Υψηλού Επιπέδου και στη χώρα μας με την συμμετοχή του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και όλων των επαγγελματικών φορέων Αμπέλου και Οίνου.

Τέλος, ο κλάδος και το ΥΠΑΑΤ οφείλουν να προχωρήσουν στην σύνταξη μελέτης για το Στρατηγικό Σχεδιασμό της ελληνικής αμπελουργίας, αφού ο πρωτογενής τομέας σήμερα κινείται χωρίς σχεδιασμό με ανυπολόγιστες συνέπειες για το μέλλον της καλλιέργειας.

Πηγή giorgoskatsadonis.blogspot.com

Για περισσότερες Ειδήσεις και όλα τα Αγροτικά νέα επισκεφθείτε το e-Agrotis.gr

Νέες εστίες ευλογιάς : Πάνω από 40.000 οι θανατώσεις συνολικά

0

Η κατάσταση με την ευλογιά των αιγοπροβάτων αναζωπυρώνεται και πάλι, με τις υπολογισμένες θανατώσεις να ξεπερνούν τις 40.000 σε αριθμό, ξεπερνώντας σημαντικά τον αριθμό των τελικών κρουσμάτων πανώλης (38.056), την ώρα που συνεχίζονται να καταγράφονται εστίες, με τελευταίες σε Άνδρο, Αιτωλοακαρνανία και Μαγνησία.

Τα κρούσματα ευλογιάς των μικρών μηρυκαστικών συνεχίζουν να εξαπλώνονται, με πολλαπλές εστίες να εμφανίζονται και να καθιστούν την κατάσταση ολοένα και πιο ανεξέλεγκτη. Από επιδημιολογική άποψη, το νόσημα είναι ιδιαίτερα δύσκολο στη διαχείρισή του λόγω της υψηλής μεταδοτικότητας, νοσηρότητας και θνησιμότητας που παρατηρούνται όταν ο ιός εισέρχεται για πρώτη φορά σε έναν πληθυσμό ζώων.

Ωστόσο, οι καταστροφικές συνέπειες της ευλογιάς των αιγοπροβάτων δεν περιορίζονται μονάχα στη βόρεια Ελλάδα που η κατάσταση είναι σοβαρή και σε περιοχές του Έβρου έχει ξεκληρίσει σε ποσοστά άνω του 80% το ζωικό κεφάλαιο.

Τελευταία, θετικό στον ιό της ευλογιάς των αιγοπροβάτων βρέθηκε την Πέμπτη 28/11 ένα κοπάδι στην Άνδρο. Αμέσως μόλις οι κτηνιατρικές αρχές ενημέρωσαν πως βρέθηκε επιβεβαιωμένο κρούσμα ευλογιάς των αιγοπροβάτων στο νησί, ο δήμαρχος Άνδρου κ. Θεοδόσης Σουσούδης συγκάλεσε σύσκεψη με τους αρμόδιους φορείς, κατά την οποία η προϊσταμένη του Τμήματος Πρωτογενούς Τομέα Άνδρου, κτηνίατρος κ. Μανούσου, παρείχε πλήρη ενημέρωση επί του θέματος και εισηγήθηκε τα επόμενα βήματα.

Επιπλέον, δεύτερο κρούσμα εντοπίστηκε στην Κατοχή Αιτωλοακαρνανίας, σε μονάδα αιγοπροβάτων, μόλις ένα χιλιόμετρο μακριά από την πρώτη εστία, καθώς επίσης και στη Μαγνησία, όπου επιβεβαιώθηκε νέο κρούσμα σε κτηνοτροφική μονάδα με 400 ζώα στην περιοχή των Καναλίων.

Είναι πολύ σημαντικό να ακολουθηθούν τα πρωτόκολλα για τη θανάτωση των μολυσμένων ζώων, όπως προβλέπεται από την αρμόδια κτηνιατρική υπηρεσία της Περιφέρειας και να συνεργαστούν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, ώστε να περιοριστεί η νόσος και να μην προκληθούν περαιτέρω καταστροφές.

Πηγή tyrokomos.gr

ΓΙα περισσότερες Ειδήσεις και όλα τα Αγροτικά Νέα επισκεφθείτε το e-Agrotis.gr

Δημοπρασία  20 τόνοι Ελαιολάδου από τον Αγροτικό Συνεταιρισμό Αγίου Μύρωνα Ηρακλείου

Ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Αγίου Μύρωνα Ηρακλείου ακολουθώντας και αυτός τις ορθές πρακτικές για τη διάθεση ελαιολάδου, προκηρύσσει πλειοδοτικό διαγωνισμό για την πώληση 20 τόνων έξτρα παρθένου ελαιολάδου οξύτητας 0,4 %

Οι προσφορές που μπορούν να αποστέλλονται στο email [email protected] θα ανοιχτούν και θα αξιολογηθούν την Παρασκευή 06-12-24 και ώρα 18:00 μ.μ στο γραφείο του Συνεταιρισμού

Οι προσφορές θα δοθούν για το ελαιόλαδο <<ως έχει>> χωρίς αυξομείωση οξύτητας και αφαίρεση Ξ.Υ.

Η τελική απόφαση και η κατακύρωση του ελαιόλαδου θα γίνει κατά την κρίση του Δ.Σ. αν κριθεί συμφέρουσα η προσφερόμενη τιμή.

Το ακριβές κείμενο του διαγωνισμού μπορείτε να το δείτε κάνοντας κλίκ εδώ

Πηγή sedik.gr

Για περισσότερες ειδήσεις γύρω από την ελαιοπαραγωγή και τις αγροτικές εξελίξεις, επισκεφθείτε το e-Agrotis.gr.

sold out η Πανελλήνια Έκθεση για τη Γεωργία και την Κτηνοτροφία, Agrothessaly

Από τις 6 έως τις 9 Μαρτίου 2025 στη Σκεπαστή Αγορά Νεάπολης στη Λάρισα

Μια «ανάσα» από την πλήρη κάλυψή της βρίσκεται η Πανελλήνια Έκθεση για τη Γεωργία και την Κτηνοτροφία, Agrothessaly, και μάλιστα τρεις μήνες πριν από τη διοργάνωσή της, από τις 6 έως τις 9 Μαρτίου του 2025, καθώς η ζήτηση για εκθεσιακό χώρο ξεπέρασε τις προσδοκίες.

Η Agrothessaly, περιφερειακή εκθεσιακή οργάνωση με πανελλαδική όμως εμβέλεια, είναι απόρροια της στρατηγικής συνεργασίας της ΔΕΘ-HELEXPO και του Δήμου Λαρισαίων και πραγματοποιείται ανά διετία στη Σκεπαστή Αγορά Νεάπολης στη Λάρισα.

Στο επίκεντρό της βρίσκονται η προβολή των προϊόντων της εγχώριας και της διεθνούς αγροτο-κτηνοτροφικής παραγωγής, η ενημέρωση επί των πρόσφατων εξελίξεων στο μέτωπο των νέων τεχνολογιών, αλλά και η εμπορική δικτύωση των εκθετών εντός και εκτός συνόρων.

Η νέα Δημοτική Αρχή έχει αγκαλιάσει, από την πρώτη στιγμή, τον θεσμό της Agrothessaly, επενδύοντας στη στρατηγική συνεργασία με τη ΔΕΘ-Helexpo για την ανάδειξη του πολύτιμου κεφαλαίου του αγροτικού κόσμου και του τομέα της αγροδιατροφής στη Λάρισα και την ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλίας.

Για περισσότερες Ειδήσεις και όλα τα Αγροτικά Νέα επισκεφθείτε το e-Agrotis.gr

Ανεμοθύελλα στη Λοκρίδα: Προκλήθηκαν Ζημιές πριν την Ελαιοσυγκομιδή

Η επέλαση ισχυρής ανεμοθύελλας την προηγούμενη εβδομάδα στην περιοχή της Λοκρίδας στον Νομό Φθιώτιδας δημιούργησε σημαντικά προβλήματα στην καλλιέργεια της ελιάς. Το μεγαλύτερο ποσοστό των δέντρων βρίσκεται στο στάδιο της συγκομιδής και το πλήγμα που δέχτηκαν ήταν ισχυρό, με αποτέλεσμα μεγάλες ποσότητες καρπών να βρεθούν στο έδαφος και να μην μπορούν να συλλεχθούν από τους παραγωγούς.

Όπως έγινε γνωστό, κλιμάκιο του ΕΛΓΑ βρέθηκε στην επαρχία της Φθιώτιδας για να καταγράψει το γεγονός και τις επόμενες ημέρες ξεκινούν οι αιτήσεις από τους ενδιαφερόμενους. Από τη μεριά τους, οι ελαιοπαραγωγοί της περιοχής κάνουν λόγο για τρίτη συνεχή χρονιά απωλειών από καιρικά φαινόμενα. Επιπλέον, καταγγέλλουν την αύξηση των ασφαλίστρων προς τον ΕΛΓΑ, αλλά χωρίς καμία ανταπόκριση από τον Οργανισμό για τις καταστροφές που υπέστησαν όλα αυτά τα χρόνια.

Σε ανακοίνωσή του, ο Δήμος Λοκρών γνωστοποιεί στους ελαιοπαραγωγούς ότι θα κάνει δεκτές τις αιτήσεις τους μέχρι τις 9/12/2024.

Σε αδιέξοδο

Για απώλειες που ξεπερνούν το 70% της παραγωγής που βρισκόταν στα δέντρα κάνει λόγο ο Παρασκευάς Μπακάρας, ελαιοπαραγωγός από τις Λιβανάτες. «Δεχθήκαμε ανεμοθύελλες άνευ προηγουμένου από δύο κατευθύνσεις σε διαδοχικούς χρόνους, με αποτέλεσμα οι καρποί ελιάς που βρίσκονταν στο στάδιο της ωρίμανσης να βρεθούν στο έδαφος.

Η κατάσταση αυτή οδηγεί σε αδιέξοδο τους ελαιοπαραγωγούς της περιοχής μας, διότι η ελαιοκαλλιέργεια αποτελεί τη μοναδική απασχόληση για πολλές οικογένειες», σημειώνει. Υποστηρίζει, επιπλέον, ότι οι καρποί που βρίσκονται στο έδαφος δεν συμφέρει να συλλεχθούν, καθώς θα είναι υποβαθμισμένοι ποιοτικά. Πέραν αυτού, τα εργατικά χέρια είναι δυσεύρετα, γι’ αυτό και δεν ωφελεί σε καμία περίπτωση τους παραγωγούς να συλλέξουν τις ελιές από το έδαφος. Με την τιμή για την ποικιλία Καλαμών το τελευταίο διάστημα να παρουσιάζει άνοδο, οι παραγωγοί προσπαθούν να περισώσουν ό,τι έχει μείνει από καρπούς στα δέντρα.

Την ίδια εικόνα με αυτή των Λιβανατών μεταφέρει και ο ελαιοπαραγωγός Σεραφείμ Τραμπαδούρος από τον Μεγαπλάτανο, ο οποίος δηλώνει ότι οι απώλειες είναι σημαντικές και θα επηρεάσουν σε μεγάλο βαθμό το εισόδημα των παραγωγών της περιοχής. «Το μεγαλύτερο ποσοστό των δέντρων που καλλιεργούμε εδώ αφορά την ποικιλία Καλαμών και σε μικρότερο βαθμό την Άμφισσα. Το τελευταίο διάστημα, η τιμή για την ποικιλία Καλαμών παρουσίασε άνοδο, όμως οι απώλειες από την ανεμοθύελλα προβληματίζουν έντονα τους παραγωγούς. Το κόστος παραγωγής έχει ανέβει και ήδη βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο της καλλιέργειας, χωρίς να έχουμε πάρει την παραγωγή, διότι μας την πρόλαβε η ανεμοθύελλα», περιγράφει.

Πηγή Ypaithros.gr

Μείνετε ενημερωμένοι για όλες τις εξελίξεις στην αγροτική παραγωγή και τις καιρικές προκλήσεις που επηρεάζουν τους καλλιεργητές στο e-Agrotis.gr.

Από 1/4/2025 η υποχρεωτική έκδοση ψηφιακών τιμολογίων για διακίνηση ελαιολάδου

Στις αρχές του ερχόμενου έτους ξεκινά η υλοποίηση της εφαρμογής του ψηφιακού δελτίου αποστολής στην πλατφόρμα myDATA, για την παρακολούθηση της διακίνησης των αγαθών σε πραγματικό χρόνο. Στόχος του χρονοδιαγράμματος που τίθεται είναι η διευκόλυνση των επιχειρήσεων ώστε να ανταποκριθούν στις σχετικές υποχρεώσεις λειτουργίας του νέου πλαισίου.

Ειδικότερα, με κοινή απόφαση του Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Χρίστου Δήμα, και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργου Πιτσιλή, οι προθεσμίες έναρξης της ψηφιακής παρακολούθησης διαμορφώνονται πλέον ως εξής:

Α’ Φάση (Βασικές Λειτουργίες έκδοσης και διαβίβασης δελτίων αποστολής στο myDATA)

  1. Επιχειρήσεις της πρώτης περιόδου: Προαιρετικά μέχρι 31/3/2025, υποχρεωτικά από 1/4/2025:
  • Έως και τις 31/3/2025 καθορίζεται η προαιρετική διαβίβαση στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA, των δεδομένων της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών για την Α’ Φάση, για τις υπόχρεες επιχειρήσεις της πρώτης περιόδου (τζίρος πάνω από 200.000€, καθώς και επιχειρήσεις που διακινούν φάρμακα και ιατρικά αναλώσιμα, ενεργειακά προϊόντα, οικοδομικά υλικά, ελαιόκαρπο και ελαιόλαδο).
  • Για τις επιχειρήσεις αυτές, η Α΄Φάση γίνεται υποχρεωτική από 1/4/2025.
  1. Επιχειρήσεις της δεύτερης περιόδου: Προαιρετικά μέχρι 30/9/2025, υποχρεωτικά από 1/10/2025:
  • Έως και τις 30/9/2025 καθορίζεται η προαιρετική διαβίβαση στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA των δεδομένων της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών για την Α’ φάση, για τις υπόχρεες επιχειρήσεις της δεύτερης περιόδου (υπόλοιπες επιχειρήσεις, που δεν εντάσσονται στην πρώτη περίοδο εφαρμογής).
  • Για τις επιχειρήσεις αυτές, η Α΄ Φάση γίνεται υποχρεωτική από 1/10/2025.

Β’ Φάση (Ψηφιακή παρακολούθηση διακίνησης, μεταφορτώσεων και παράδοσης αγαθών)

Για το σύνολο των επιχειρήσεων: Προαιρετικά από 1/5/2025 έως 30/9/2025, υποχρεωτικά από 1/10/2025:

  • Από 1/5/2025 έως και 30/9/2025 καθορίζεται η προαιρετική διαβίβαση στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA των δεδομένων της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών για τη Β’ φάση, για το σύνολο των υπόχρεων επιχειρήσεων.
  • Από 1/10/2025 και εφεξής διαβιβάζονται υποχρεωτικά στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA τα δεδομένα της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών για το σύνολο των υπόχρεων επιχειρήσεων και τίθενται σε ισχύ οι εξαιρέσεις έκδοσης ψηφιακών παραστατικών διακίνησης.

Επισημαίνεται ότι το νέο πλαίσιο ψηφιακής έκδοσης παραστατικών διακίνησης συναλλαγών αξιοποιεί τα σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία και διευκολύνει σημαντικά τις επιχειρήσεις, με σκοπό τόσο την απλούστευση των διαδικασιών συμμόρφωσης όσο και την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής.

Στο αμέσως επόμενο διάστημα, αναμένεται η αυστηροποίηση του πλέγματος κυρώσεων για την διακίνηση αγαθών χωρίς την έκδοση των κατάλληλων παραστατικών, με δεκαπλασιασμό των σχετικών προστίμων. Συγκεκριμένα τα πρόστιμα πρόκειται να ανέλθουν σε:

  • πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ για υπόχρεους τήρησης απλογραφικού λογιστικού συστήματος και
  • δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ για υπόχρεους τήρησης διπλογραφικού συστήματος.

Για περισσότερες Ειδήσεις και όλα τα Αγροτικά Νέα επισκεφθείτε το e-Agrotis.gr

ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ: Στις 5/12 ξεκινούν τα δωρεάν προγράμματα εκπαίδευσης-κατάρτισης για επαγγελματίες Μελισσοκόμους

0

Την Πέμπτη 5/12 ξεκινούν τα δωρεάν ταχύρρυθμα προγράμματα εκπαίδευσης – κατάρτισης για επαγγελματίες μελισσοκόμους από τον ΈΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ.

Θα είναι διάρκειας έως τριών ημερών και έως 15 διδακτικών ωρών και θα ολοκληρωθούν έως τις 31 Αυγούστου 2025.

Σημειώνεται ότι σε όλους τους καταρτιζόμενους Μελισσοκόμους θα χορηγηθεί βεβαίωση παρακολούθησης μετά το πέρας του προγράμματος κατάρτισης.

ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ: Οι θεματικές ενότητες κατά την εκπαίδευση


Οι θεματικές ενότητες των προγραμμάτων εκπαίδευσης- κατάρτισης των Μελισσοκόμων είναι ενδεικτικά οι εξής:

Αρχές οργάνωσης και λειτουργίας μελισσοκομείου
Εχθροί και ασθένειες των μελισσών και τρόποι πρόληψης και αντιμετώπισης
Τυποποίηση – εμπορία – προώθηση – σήμανση των μελισσοκομικών προϊόντων
Εθνική και ενωσιακή νομοθεσία για την ασφάλεια και υγιεινή στα τρόφιμα, περιβαλλοντική και εργατική νομοθεσία.

Η υλοποίηση των προγραμμάτων θα γίνει στα Κέντρα «ΔΗΜΗΤΡΑ» ή σε αίθουσες που θα παραχωρηθούν από Μελισσοκομικούς Συνεταιρισμούς, Συλλόγους, Κέντρα Μελισσοκομίας και τις Περιφερειακές Ενότητες, ώστε να εξυπηρετούνται οι ενδιαφερόμενοι σε τοπικό επίπεδο.

Όπως αναφέρει ο οργανισμός, οι επαγγελματίες Μελισσοκόμοι που ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν στα προγράμματα κατάρτισης, μπορούν να απευθύνονται τόσο στα Κέντρα «ΔΗΜΗΤΡΑ» του ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ, όσο και στους Μελισσοκομικούς Συνεταιρισμούς – Συλλόγους της περιοχής τους, προκειμένου να αιτηθούν για τη συμμετοχή τους.

Έρχονται αλλαγές στο κοινωνικό τιμολόγιο (ΚΟΤ)

Αλλαγές έρχονται στο κοινωνικό τιμολόγιο (ΚΟΤ), όπως προανήγγειλε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θοδωρής Σκυλακάκης.

Σύμφωνα με τον υπορυγό, το νέο σύστημα θα αλλάξει το όριο κατανάλωσης στο ρεύμα για τα ΚΟΤ και η εφαρμογή των νέων δεδομένων θα γίνει από την επόμενη χρονιά. Στο νέο σύστημα, ο τρόπος υπολογισμού του ορίου θα εφαρμόζει το σύστημα των βαθμοημερών, ανάλογα με την γεωγραφική περιοχή και τις ανάγκες των νοικοκυριών. Σύμφωνα με τον αρμόδιο υπουργό, αυτή τη στιγμή το πρόβλημα εντοπίζεται στο ότι το όριο κατανάλωσης των λογαριασμών ΚΟΤ στις 500 Kwh παραμένει ενιαίο κατά τη διάρκεια όλης της χρονιάς. Όπως τόνισε, το νέο όριο κατανάλωσης ΚΟΤ θα αφορά στο διάστημα από 1η Δεκεμβρίου μέχρι 31 Μαρτίου.

Σημειώνεται πως τα νοικοκυριά που έχουν κοινωνικό τιμολόγιο, δεν δικαιούνται να λάβουν επίδομα θέρμανσης για θέρμανση με ρεύμα, ωστόσο διατηρούν το δικαίωμα να κάνουν αίτηση για επιδότηση στην θέρμανση με κάποιο καύσιμο, όπως πετρέλαιο ή φυσικό αέριο. Παράλληλα, αν ξεπεράσουν το πλαφόν της κατανάλωσης, ενδέχεται να πληρώσουν ακόμα και τα διπλάσια από έναν καταναλωτή που δεν έχει κοινωνικό τιμολόγιο (ΚΟΤ) στο ρεύμα.

Πάντως, οι καταναλωτές που θερμαίνονται με ηλεκτρικό ρεύμα και είναι είτε στο κοινωνικό τιμολόγιο είτε στο τιμολόγιο πολυτέκνων, και δεν λαμβάνουν επίδομα θέρμανσης, θα έχουν επιπλέον φθηνές κιλοβατώρες, με παρέμβαση που προωθεί ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θοδωρής Σκυλακάκης.

Μιλώντας σε τηλεοπτικό σταθμό εξήγησε πως στους οικονομικά ευάλωτους καταναλωτές που θερμαίνονται με ηλεκτρικό υπάρχει ένα όριο, το οποίο είναι ενιαίο στη διάρκεια του χρόνου. «Αυτό, θα αλλάξει άμεσα, και θα δώσουμε επιπλέον όριο, το οποίο δεν θα είναι ενιαίο για όλους τους καταναλωτές, διότι δεν έχουν όλοι τις ίδιες ανάγκες θέρμανσης, άλλες είναι στην Κρήτη και άλλες στην Μακεδονία. Θα χρησιμοποιήσουμε τις βαθμοημέρες ανά περιοχή και θα αυξήσουμε το όριο στη βάση των βαθμοημερών» υπογράμμισε ο υπουργός.

Ο κ. Σκυλακάκης τόνισε πως θα υπάρξουν ενισχύσεις στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος για τη μεγάλη πλειοψηφία των οικιακών καταναλωτών, αλλά και για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, για τον Δεκέμβριο, καθώς στόχος παραμένει να μην υπερβαίνει το κόστος για τους πολίτες τα 15 σεντς ανά κιλοβατώρα (τιμή ορόσημο, Δεκέμβριος 2023). «Σε σχέση με την οικιακή κατανάλωση, αυτό το μήνα θα παρέμβουμε με επιδοτήσεις, ώστε να μην ανεβαίνουμε πάνω από τα 15 σεντς ανά κιλοβατώρα για τη μεγάλη πλειοψηφία των καταμαλωτών. Θα κάνουμε ξεχωριστή παρέμβαση για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις και θα δούμε τί μέτρα θα λάβουμε για τους υπολοίπους», τόνισε. Σε κάθε περίπτωση, υπογράμμισε πως οι τιμές του ρεύματος για τον Έλληνα καταναλωτή το 2024 ήταν χαμηλότερες από το 2023.

Σε ερώτηση αν θα χαθεί η έκπτωση κατά τις νυχτερινές ώρες, σημείωσε: «Καταλήγουμε σε ένα σύστημα, το οποίο θα είναι μεικτό. Θα περιλαμβάνει κατά βάση τις μεσημεριανές ώρες και κάποιες ώρες του Σαββατοκύριακου. Επίσης, θα αφήσουμε μετά από κάποια ώρα τη νύχτα, μετά τη 1 κατά πάσα πιθανότητα, κάποιες ώρες για νυχτερινό ρεύμα, διότι εκείνες τις ώρες μειώνεται η ζήτηση σημαντικά και έχουμε τη δυνατότητα να το κάνουμε. Αυτό που δεν μπορούμε να κάνουμε είναι η ζώνη 11-1 το βράδυ, καθώς είναι πολύ ακριβή η τιμή του ρεύματος και δεν συμφέρει να ωθούμε τους πολίτες να καταναλώνουν τις ώρες που το ρεύμα είναι ακριβό».

Οι σχετικές ανακοινώσεις για αυτό το νέο Σύστημα και τις ακριβείς ζώνες κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας θα γίνουν την επόμενη ή την μεθεπόμενη εβδομάδα και η εφαρμογή αυτού του Συστήματος θα ξεκινήσει εντός των πρώτων μηνών του 2025. Αναφερόμενος στα χρωματιστά τιμολόγια υπογράμμισε πως με τη μεταρρύθμιση του πράσινου τιμολογίου «οι καταναλωτές έμαθαν τις τιμές. Δεν τις ήξεραν. Πλέον, έχουμε μία εικόνα σε σχέση με το ποιος είναι ο πιο ακριβός και ποιος ο πιο φθηνός πάροχος. Υπάρχει αυτή η δυνατότητα, που προφανώς ενισχύει τον ανταγωνισμό».

Ειδικότερα για το μπλε τιμολόγιο εξήγησε: «Η μετακίνηση προς το μπλε τιμολόγιο είναι κάτι που έχει γίνει στην Ευρώπη εδώ και πολλά χρόνια. Δεν γίνεται από τη μία ημέρα στην άλλη. Χρειάζεται χρόνος. Ήδη έχουμε αρχίσει και μετακινούμε μεγάλες ομάδες στο μπλε τιμολόγιο. Προηγήθηκαν οι αγρότες. Όλοι οι αγρότες -για το αγροτικό ρεύμα- στη χώρα μας έχουν μετακινηθεί σε σταθερό τιμολόγιο, με τιμές 9 έως 11 σεντς ανά κιλοβατώρα».