Ένα νέο ρομποτικό τρακτέρ με το όνομα «Sergius» αναπτύσσεται από ερευνητές του Πανεπιστημίου της Κόρδοβα (Ισπανία), φέρνοντας την Γεωργία 4.0 στην καλλιέργεια ελαιών και άλλων ξυλωδών φυτειών. Πρόκειται για ένα όχημα που μπορεί να εκτελεί πλήρως αυτόνομα τις απαραίτητες αγροτικές εργασίες, διαθέτοντας τεχνολογίες αιχμής, όπως πολυάριθμους αισθητήρες LiDAR, GPS υψηλής ακρίβειας και ειδικά λογισμικά ανοιχτού κώδικα (ROS).
Τι Είναι το «Sergius»
Δημιουργημένο από την ομάδα Mechanization and Rural Technology στο Πανεπιστήμιο της Κόρδοβα, το «Sergius» στοχεύει να καλύψει τις ανάγκες ενός πραγματικού τρακτέρ, διατηρώντας παράλληλα την αυτονομία ρομπότ που εκτελεί εργασίες χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση. Οι ερευνητές:
- Sergio Bayano
- Rubén Sola
Ηγήθηκαν της σχεδίασης σε συνεργασία με δύο εταιρείες (μία υπεύθυνη για τη μηχανική κατασκευή και μία για τον προγραμματισμό).
«Στην εθνική αγορά βλέπουμε μικρά αυτόνομα οχήματα, αλλά κανένα που να αντικαθιστά πλήρως τις λειτουργίες ενός τρακτέρ», εξηγεί ο Rubén Sola.
Κύριες Τεχνολογικές Καινοτομίες
1. Αυτόνομη Πλοήγηση & Πολλαπλοί Αισθητήρες
Το «Sergius» διαθέτει:
- Δύο αισθητήρες LiDAR (ένας μπροστά κι ένας πίσω) για ανίχνευση εμποδίων
- Μία αδρανειακή μονάδα (IMU) για υπολογισμό κλίσης & επιτάχυνσης
- Μία ψηφιακή πυξίδα για την κατεύθυνση του τρακτέρ
- GPS υψηλής ακρίβειας για άψογη πλοήγηση στο χωράφι
Όλα τα συστήματα ελέγχονται μέσω ROS (Robot Operating System), ανοιχτού κώδικα περιβάλλον που επιτρέπει την ενσωμάτωση νέων αλγορίθμων και διαμοιρασμό κώδικα με άλλες ερευνητικές ομάδες.
2. Πολλαπλοί Τρόποι Διεύθυνσης
Το όχημα διαθέτει πολλαπλούς τρόπους διεύθυνσης για να επιτυγχάνει ευελιξία και σταθερότητα σε ελαιώνες ή άλλες δενδροκαλλιέργειες:
- Μπροστινό ή Πίσω Τιμόνι: Ένας μόνο άξονας στρίβει.
- Αντεστραμμένο (όπισθεν) Τιμόνι: Στρέφονται και οι δύο άξονες για μικρότερη ακτίνα στροφής.
- Υβριδικό Τιμόνι: Ο μπροστινός άξονας στρίβει κυρίως, ενώ ο πίσω πραγματοποιεί μικρότερη στροφή μέχρι να «κλειδώσει» σε ευθεία, ιδανική λύση για ευθείες διαδρομές.
3. Υδραυλικό Σύστημα Πρόωσης
Το «Sergius» κινείται με ντίζελ και υδραυλικό σύστημα μετάδοσης κίνησης. Σύμφωνα με τους ερευνητές, ενώ το μέλλον ίσως ανήκει σε ηλεκτροκινητήρες, τα αγροτικά μηχανήματα απαιτούν μεγάλη ισχύ και ρυμούλκηση δύσκολο να εξυπηρετηθεί με τις τρέχουσες μπαταρίες.
Δοκιμές & Εφαρμογές στο Χωράφι
Σε εντατικό ελαιώνα, οι ερευνητές εξέτασαν:
- Ευκολία και ακρίβεια στροφών με κάθε λειτουργία διεύθυνσης
- Αυτοματοποίηση των διαδρομών με βάση προ-ορισμένα waypoints
- Ευκολία αλλαγής τρόπου διεύθυνσης σε πραγματικό χρόνο
Αποδείχθηκε ότι:
- Η αναστραμμένη λειτουργία είναι η πιο κατάλληλη για στροφές με ακρίβεια
- Το υβριδικό τιμόνι είναι το καλύτερο για ευθείες
«Σώμα» και «Μυαλό»: Η Δομή Ελέγχου
Το ρομπότ ελέγχεται μέσω δύο πάνελ:
- Πάνελ Υδραυλικού Συστήματος
- Διαχειρίζεται τους ενεργοποιητές (actuators) και το υδραυλικό μέρος (ανατροπή, ανάρτηση, κ.ο.κ.)
- Θεωρείται το «σώμα» του τρακτέρ
- Πάνελ Λογισμικού & Προγραμματισμού
- Εφαρμόζει αλγορίθμους και λαμβάνει αποφάσεις (διεύθυνση, ταχύτητα)
- Αποτελεί το «μυαλό» του οχήματος
«Το ένα πάνελ αποφασίζει τον δρόμο, ενώ το άλλο εκτελεί την απόφαση», εξηγούν οι ερευνητές.
Το «Sergius» ενσαρκώνει τη φιλοσοφία της Γεωργίας 4.0, μεταφέροντας την αυτονομία και τα ρομποτικά συστήματα στους ελαιώνες. Αν και βρίσκεται σε πειραματικό στάδιο, δίνει μια ξεκάθαρη εικόνα του μέλλοντος στη μηχανοποίηση και την αυτοματισμένη αγροτική παραγωγή.
Για περισσότερες αγροτικές και τεχνολογικές ειδήσεις, επισκεφθείτε το e-agrotis.gr και διαβάστε περισσότερες ειδήσεις για καινοτόμες πρακτικές και ερευνητικά projects που καθορίζουν τη νέα γενιά αγροτικών μηχανημάτων!