Σε τέλμα κινδυνεύει να οδηγηθεί η διαδικασία κατάρτισης του Ελαιοκομικού Μητρώου στη Λακωνία και την ευρύτερη Πελοπόννησο. Σύμφωνα με τα στοιχεία των τοπικών Διευθύνσεων Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής (ΔΑΟΚ), η προσέλευση των παραγωγών για την υποβολή των απαιτούμενων δικαιολογητικών παραμένει σε απογοητευτικά επίπεδα, προκαλώντας έντονο προβληματισμό στις υπηρεσίες.
Η απροθυμία αυτή μεταφράζεται σε έναν ορατό, πρακτικό κίνδυνο για τους ελαιοπαραγωγούς: τη συσσώρευση χιλιάδων αιτήσεων λίγο πριν από την εκπνοή των προθεσμιών. Με δεδομένη την υποστελέχωση των υπηρεσιών, μια τέτοια εξέλιξη αναμένεται να προκαλέσει «έμφραγμα» στο σύστημα, αφήνοντας ενδεχομένως εκτεθειμένους όσους δεν προλάβουν να κατοχυρώσουν τα στοιχεία των εκμεταλλεύσεών τους, κάτι που μελλοντικά μπορεί να επηρεάσει νομιμοποιήσεις ή και ενισχύσεις.
Κάτω από το 20% η συμμετοχή
Η εικόνα που μεταφέρουν τα στελέχη των υπηρεσιών αποτυπώνει το μέγεθος του προβλήματος, καθώς ο διαθέσιμος χρόνος λιγοστεύει. Ο προϊστάμενος της ΔΑΟΚ Λακωνίας, Κωνσταντίνος Βουνάσης, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τη διαχείριση του όγκου εργασίας που θα προκύψει.
«Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει ιδιαίτερη πίεση, ωστόσο παραμένει μεγάλος αριθμός αιτήσεων που δεν έχουν ακόμη υποβληθεί. Δυστυχώς, δεν έχουμε φτάσει ούτε στο 20% των παραγωγών», επισημαίνει. Ο ίδιος ρίχνει το μπαλάκι στο αρμόδιο υπουργείο για την ενίσχυση του μηχανισμού: «Έχουμε ήδη ενημερώσει για τα πιθανά προβλήματα που μπορεί να προκύψουν και, κατά συνέπεια, οι αρμόδιοι φορείς οφείλουν να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα. Το βασικό πρόβλημα είναι ο περιορισμένος αριθμός υπαλλήλων. Πιέζουμε για την ενίσχυση των υπηρεσιών με νέο προσωπικό, ώστε να μπορέσουν να ολοκληρωθούν έγκαιρα οι καταχωρίσεις».
«Παγωμένη» αγορά, παγωμένο και το ενδιαφέρον
Η στάση των αγροτών, ωστόσο, δεν προκύπτει από το πουθενά. Η γενικότερη δυστοκία και τα χαμηλά επίπεδα συναλλαγών στην αγορά φαίνεται πως λειτουργούν αποτρεπτικά. Ο πρόεδρος του Αγροτικού Συλλόγου Συκιάς, Παναγιώτης Ζουμπουλάκης, εξηγεί τη λογική που επικρατεί αυτή την περίοδο στα χωριά της Λακωνίας.
«Με τον τρόπο που εξελίσσεται η φετινή χρονιά, κανείς δεν έχει τη διάθεση να ασχοληθεί με το Ελαιοκομικό Μητρώο», αναφέρει χαρακτηριστικά. Πέρα από την τρέχουσα εμπορική στασιμότητα, υπάρχει έντονη καχυποψία για τα κίνητρα της καταγραφής. «Δεν γνωρίζουμε ακόμη ποιες θα είναι οι συνέπειες ή οι επιβαρύνσεις που μπορεί να προκύψουν από αυτή τη διαδικασία, σε μια περίοδο κατά την οποία η αγορά του ελαιολάδου παραμένει στάσιμη και δεν πραγματοποιούνται ουσιαστικές εμπορικές πράξεις».
Ο κ. Ζουμπουλάκης δεν κρύβει την ανησυχία του για την επανάληψη παθογενειών του παρελθόντος: «Ελπίζω να μη βρεθούμε μπροστά στο γνώριμο φαινόμενο να εμφανιστούν όλοι την τελευταία στιγμή, όπως συνηθίζουμε δυστυχώς να κάνουμε σε πολλές περιπτώσεις».
Η γραφειοκρατία που πνίγει τον κλάδο
Το πρόβλημα της Λακωνίας αποτελεί μικρογραφία μιας ευρύτερης κατάστασης. Όπως είχαμε αναφέρει σε ρεπορτάζ μας για τη γραφειοκρατία που πνίγει τους ελαιοπαραγωγούς, το ζήτημα της πολυπλοκότητας του Ελαιοκομικού Μητρώου έχει φτάσει μέχρι τη Βουλή. Η έλλειψη ψηφιακών εργαλείων και οι ασαφείς οδηγίες ταλαιπωρούν τον αγροτικό κόσμο πανελλαδικά.
Δεν είναι τυχαίο ότι συνεταιριστικοί φορείς όπως η ΕΘΕΑΣ έχουν καταθέσει δέσμη προτάσεων για ένα σύγχρονο Ελαιοκομικό Μητρώο, ζητώντας την άμεση απλοποίηση των διαδικασιών. Όσο το τοπίο γύρω από τις «επιβαρύνσεις» παραμένει θολό και η στελέχωση των ΔΑΟΚ ελλιπής, η αναγκαία αυτή καταγραφή θα συνεχίσει να αντιμετωπίζεται από τους παραγωγούς περισσότερο ως γραφειοκρατικός βραχνάς παρά ως εργαλείο οργάνωσης του κλάδου.
Πηγή: ypaithros.gr
